Nyskriven barnteater i Skogsmulleriket på Billingen

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2019 08:08 CEST

Under sommaren blir det många möjligheter att träffa Skogsmulle på Billingen. Foto: Gustaf Adolfsson/Next Skövde

I sommar blir det nyskriven barnteater i Skogsmulleriket. Next Skövde anlitar totalt 12 feriepraktikanter som under fyra sommarveckor kommer att fylla Skogsmulleriket på Billingen med teater och aktiviteter.

Nu fylls Skogsmulleriket med liv. Under veckorna 26, 27, 32 och 33 blir det barnteater i Skogsmulleriket vid två tillfällen per dag. Där får besökarna möta Skogsmulle och hans vänner i en spännande berättelse som utspelar sig i Skogsmulleriket. Teatern är helt nyskriven och framtagen specifikt för Skogsmulleriket. Den riktar sig främst till barn i åldern 5-8 år.

-Jag har fått det roliga uppdraget att specialskriva en barnteater för Skogsmulleriket. Den handlar självklart om att ta hand om vår miljö, som är en så viktig fråga för Skogsmulle och hans vänner. Jag hoppas att vi ska kunna bjuda på en rolig och underhållande föreställning med ett viktigt budskap i botten, säger Charlotte Kristensson, manusförfattare.

När det inte är föreställningar kan man träffa på Skogsmulle, Fjällfina, Nova och Laxe i deras små hus. Med handledning från Ylva Sandberg från Friluftsfrämjandet i Skövde kommer besökarna att kunna göra olika aktiviteter ihop med figurerna i deras hus.

-Nu tar vi nästa steg i att utveckla Skogsmulleriket på Billingen. Vi tillför ytterligare liv och rörelse och skapar möjlighet att få träffa figurerna live, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde

Sommarteatern i Skogsmulleriket kommer alltså att framföras vid totalt ett 40-tal tillfällen och den här helt gratis för våra besökare. Det blir möjligt tack vare ett brett samarbete mellan Next Skövde och Sparbanksstiftelsen Alfa, Skövde Energi, Cementa, Studiefrämjandet, Friluftsfrämjandet Skövde samt Skövde kommun.

I december invigdes Skogsmulleriket på Billingen Skövde. Utmed en slinga på ca 2 km runt Åsbotorpssjön står numera Skogsmulles koja, Fjällfinas kåta, Novas rymdskepp, Laxes bäverhydda och Billingetrollets grotta. I och vid husen finns stationära aktiviteter och en specialutvecklad spelapp. Husen är öppna dagligen för besök.