”Plogga-Erik” till Sweden Outdoor Festival

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2019 08:00 CEST

Erik Ahlström, grundaren till Plogga-rörelsen, föreläser på Sweden Outdoor Festival 14-15 september. Foto: Plogga

Den svenska ekofitness-trenden Plogga har de senaste åren spridits över världen. Det handlar helt enkelt om att jogga och plocka skräp samtidigt. Personen bakom Plogga-rörelsen är Erik Ahlström och han kommer till Sweden Outdoor Festival den 14-15 september och håller sin inspirerande barfota-föreläsning för festivalens besökare.

Plogga startade som en grästrotsrörelse under 2017 av Erik Ahlström. Det är lokala grupper som ofta organiseras via Facebook och sedan ger de sig ut på en plogga-tur, dvs en joggingtur med skräpplockning. Trenden har spridit sig som en löpeld och idag finns det plogga-grupper på alla kontinenter och 100 000 personer ploggar jorden runt.

- Det ska bli roligt att möta besökarna på Sweden Outdoor Festival. Jag hoppas att det kan leda till att vi får igång ett lokalt intresse för att plogga i Skaraborg, säger Erik Alström.

Under Sweden Outdoor Festival anordnas ett antal olika föreläsningar. Utöver föreläsningen om Plogga kommer Team Rynkeby att vara på plats och berätta om sin cykling till Paris till förmån för Barncancerfonden. Det blir även föreläsningar om Platåbergens geopark och om utematlagning.

- Vi är jätteglada över att Erik håller ett av sina inspirerande föredrag under Sweden Outdoor Festival. Själva upplägget med att plogga passar ju klockrent under festivalen, som ju dessutom är ett miljömärkt event, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde.

Sweden Outdoor Festival arrangeras för fjärde gången på Billingen Skövde den 14-15 september. De senaste åren har festivalen årligen haft 8000-9000 besökare. Festivalen består av prova-på-aktiviteter utomhus, utställare, mathäng, föreläsningar, tävlingar och inte minst finalen av SM i utomhusmatlagning.