Premiär för nyskriven barnteater i Skogsmulleriket på Billingen

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2019 09:26 CEST

Skogsmulle, Laxe, Kim och Nova i en av scenerna i barnteatern "Främmande besök i Skogsmulleriket". Foto: Lotta Stigsdotter/Next Skövde

Premiär för nyskriven barnteater i Skogsmulleriket på Billingen

Då har den nyskrivna barnteatern i Skogsmulleriket på Billingen haft premiär. Efter en veckas intensiva repetitioner bjöd de sex feriepraktikanterna från Skövde kommun under måndagen den 24 juni på teatern ”Främmande besök i Skogsmulleriket”. Publiken strömmade till. De ca 100 personerna som besökte premiären följde glatt med den vandrande teatern runt i solskenet.

Under fyra sommarveckor fylls nu Skogsmulleriket på Billingen med aktiviteter. Två gånger per vardag kan besökarna uppleva barnteatern. Teatern utspelar sig i anslutning till de fem husen i Skogsmulleriket, så besökarna får följa med på en teatervandring.

- Jag spelar Laxe, en av karaktärerna. Det är lite nervöst så här i början. Men det är en ära att få medverka i barnteatern, det är kul att få känna sig uppskattad och det känns bra att möta barnen i Skogsmulleriket. Vi hoppas att de gillar vår föreställning, säger Filip Wixström, en av feriepraktikanterna.

När det inte är föreställningar kan man då och då under dagarna träffa på Skogsmulle, Fjällfina, Nova och Laxe i deras små hus. Med handledning från Ylva Sandberg från Friluftsfrämjandet i Skövde får besökarna ett Billingepass som de sedan får fylla med stämplar allt eftersom de utför olika uppdrag.

- Det är jätteroligt att kunna skapa liv och rörelse i Skogsmulleriket under sommaren. Vi hoppas verkligen att familjer ska hitta till oss, säger Lotta Stigsdotter, destinationsutvecklare på Next Skövde

Sommarteatern i Skogsmulleriket ges i totalt 40 föreställningar under veckorna 26, 27, 32 och 33. Den är helt gratis för våra besökare. Det är möjligt tack vare ett brett samarbete mellan Next Skövde och Sparbanksstiftelsen Alfa, Skövde Energi, Cementa, Studiefrämjandet samt Skövde kommun.