PRESSINBJUDAN - Askeberga skeppssättning - spännande resultat från geofysisk undersökning

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 09:11 CEST

Hösten 2012 fick Next Skövde och Tidans Hembygdsförening Leaderpengar för att göra en geofysisk undersökning av Askeberga Skeppssättning i Tidan, Skövde, Skaraborg. Under februari 2013 genomfördes denna av arkeologerna Martin Toresson och Louise Henriksson tillsammans med geofysikerna Roberto Grassi.

Nu har arkeologerna Martin Toresson och Louise Henriksson sammanställt all data, och kan stolt presentera en rapport tillsammans med Next Skövde.

Askeberga har under en lång period varit använd som gravmiljö, och även som järnframställningsplats. Det monument som står idag är endast en sista fas i en längre tids användning. Det har även gjorts flera iakttagelser som eventuellt kan sätta platsen i samband med kristnandet av Västergötland.

Välkommen kl 10:00 Tisdagen den 9:e juli till Askeberga Skeppssättning i Tidan för en presentation av de nyaste rönen runt en av Sveriges märkligaste fornlämningar.

Vid pressträffen medverkar projekledare och arkeologer Martin Toresson och Louise Henriksson, Lars Johansson, Tidans Hembygdsförening samt Jenny Almén Linn, Affärsområdesansvarig Turism på Next Skövde.

Next Skövde verkar för att Skövderegionen är välkomnande och attraktiv.