Shoppinghelgen ger effekt med många besökare till Skövde.

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 12:29 CEST

Besökarna erbjöds ett strålande höstväder tillsammans med ett fullmatat aktivitetsprogram och massor av butikserbjudanden. Resultatet blev en shoppinghelg med full kommers i handelsstaden Skövde, där besökarna deltog i erbjudanden och butiksaktiviteter såsom tävlingar, uppvisningar, testa-på- erbjudanden och framträdanden.

Stora Shoppinghelgens arrangeras en gång på hösten och en gång på våren i ett samarbete mellan Skövdes handelsområden och aktörer i näringslivet. Syftet är att få skaraborgarna att handla på hemmaplan dvs att handeln sker i regionen.

"Med en massiv marknadsföringskampanj visar vi Skövdes breda utbud till Skaraborgarna och helgens alla happenings samlar vi i vår egen tidning som distribuerats via SLA till 100 000 Skaraborgare. Tillsammans med 2-veckors intensiv marknadsföring med annonsering i lokalpress, reklamfilm i TV 4, utomhusreklam i Skövde och kontinuerlig uppföljning i sociala medier ger denna effekt där helgen verkligen har varit välbesökt”, säger Gunilla Hellsten Boman, handelsområdesansvarig på Next Skövde.

"Att marknadsföra handelsstaden Skövde och dess shoppinghelg gör att vi får bättre genomslagskraft mot vad vi kan åstadkomma var och en. En effekt som tillsammans med våra erbjudanden och publikdragande aktiviteter givit lika många besökare som föregående helger då det varit både lönehelg och barnbidragshelg. Totalt över hela helgen har vi haft över 37 000 besökare på Elins Esplanad, vilket är en otrolig siffra", säger Christina Löfgren centrumledare på Elins Esplanad.

"Med invigning på fredagen startade tillströmningen av kunder en dag tidigare denna shoppinghelg. Fredag och lördag hade vi ett bra flöde i City och i vissa butiker hade de svårt att hinna med alla kunder. Helgens strålande väder, roliga aktiviteter på Hertig Johans Torg och med Bamse som succé har helgen varit mycket lyckad. De butiker som har en butiksaktivitet visar att det ger resultat och att det lönar sig att erbjuda lite extra under shoppinghelgen", poängterar Magnus Franzén, centrumledare i Skövde cityförening.

"Kundtillströmningen märktes denna helg i antalet besökare som översteg en vanlig lönehelg med mer än 20 %. Våra butiksaktiviteter i köpcentret och vår numera kända modeuppvisning drog liksom tidigare många besökare. Sammanfattningsvis har det varit en mycket bra helg som ger mersmak", säger Anders Nilsson, Bitr. Centrumchef på Commerce.

För frågor kontakta

Gunilla Hellsten Boman

Affärsområdesansvarig Handel

gunilla.hb@nextskovde.se

Next Skövde verkar för att Skövderegionen är välkomnande och attraktiv.