Skövde Art Space - Konsten tar plats

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2015 15:50 CEST

Vi drömmer om en stadsmiljö som man inte går igenom oberörd. En stad där konsten och kulturen har en naturlig plats, och når även de som inte ser sig själva som konstsjälar.

Konst kan kännas otillgänglig, och bara till för ett fåtal människor. Genom att ta konsten ut på gatorna, och ibland även till oväntade platser, blir konsten till för både dig och mig.

Föreställ er tillexempel att under de perioder fastighetsägarna står med tomma skyltfönster ser vi istället spännande, vacker och berörande konst.

Föreställ er att istället för lokaler som väntar på något nytt ser vi fängslande och unika skulpturer, foton och tavlor.

Tillsammans visar vi att Skövde har ett rikt kultur- och konstutbud.

För att projektet ska fungera kommer det vara dynamiskt och anpassningsbart. Utställningarna anpassas till lokalernas, skyltfönstrens och platsens speciella förutsättningar.

Det här är början på ett nytt sätt att tänka och vi hoppas att detta ska ge upphov till en massa spännande idéer om hur och vart konsten kan ta plats!

Skövde Art Space är ett samverkansprojekt initierat av Next Skövde.

Deltagande konstnärer

Mats Andreasson

Dano

Anna Sofia Jernryd

Maeva Eickhoff

Eva Riise

Bo Södervall

Anna Wennerstrand

Anna Wilhelmsson

Välkomna på pressträff:

Välkomna på pressträff för Skövde Art Space där vi berättar mer om projektet.

När: Onsdag, 21/10 2015

Tid: 10:30

Plats: Korsningen Rådhusgatan och Torggatan

Deltagande: Daniel Rapp (Affärsområdeschef Next Skövde), Per Fredén (Next Skövde), Thomas Oldrell (Konstchef Skövde Kommun), Christina Nettelbladh Malm (Kulturenheten, Skövde Kommun) och dessutom kommer representanter från fastighetsägarna samt några av konstnärerna.

För mer information kontakta Daniel Rapp, 0500-44 66 84 eller Per Fredén, 0500-44 66 54

Next Skövde verkar för att göra Skövderegionen välkomnande och attraktiv i samverkan med aktörer inom bolagets affärsområden turism, möten, evenemang och handel. Genom samarbete kring kommunikation, marknadsföring och försäljning ska bolaget skapa utveckling och tillväxt inom besöksnäringen och stärka Skövderegionen i Västsverige som ett attraktivt besöksmål med ett gott värdskap.