Skövde får besök av Beridna Högvakten

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2017 13:52 CEST

Beridna Högvakten. Foto: Helena Nimbratt

Den 9 september får Skövde besök av Livgardets Dragonmusikkår med fanvakt och Föreningen för den Beridna Högvakten. Mitt på dagen blir det parad genom staden med en avlutande konsert. På kvällen blir det en avsutten konsert med ett 30-tal musiker i St Helena kyrka.

Anledningen till att Livgardets Dragonmusikkår tillsammans med Föreningen för den Beridna Högvakten besöker Skövde är att lokalt och regionalt ge många möjlighet att ta del av upplevelsen med hästar i det svenska statsceremonielet och naturligtvis också skapa ett ökat intresse kring verksamheten. Alla kan inte komma till Stockholm och besöka de beridna vaktparaderna och kortegerna eller hästarna i stallarna på Kavallerikasern. Försvarsmakten har därför tillsammans med Beridna Högvakten bestämt sig för att genomföra parad och konsert i två städer om året. I år är det Skövde och Örebro som står på tur.

Mitt på dagen genomförs en beriden parad genom staden, som avslutas med en konsert till häst på Hertig Johans torg. Drygt 20 hästar deltar i paraden. På kvällen ges en konsert av Livgardets Dragonmusikkår med över 30 musiker. Livgardets Dragonmusikkår är en av landets främsta musikkårer och en av få i världen till häst. De kommer att bjuda på ett blandat program med bl.a. kända marscher och musik av Peterson-Berger och Stenhammar. En av musikerna har lokal anknytning, nämligen Emil Fåglefelt från Fåglum.

Arrangemangen är ett samarbete mellan Next Skövde, Föreningen för den Beridna Högvakten och Försvarsmakten/Livgardets Dragonmusikkår.

- Vi är glada över att Beridna Högvakten väljer att besöka Skövde som en av två städer i år, säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.