Sweden Outdoor Festival blir miljömärkt event

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2017 07:55 CEST

Sweden Outdoor Festival är ett Miljömärkt Event. Foto: Mårten Bergqvist/Next Skövde

Sweden Outdoor Festival har fått diplomeringen Hållbart Event av Håll Sverige Rent. Det är det första evenemanget i Skövde som får denna diplomering.

Miljömärkt Event är ett verktyg som Håll Sverige Rent har tagit fram för att hjälpa och stötta eventarrangörer i sitt hållbarhetsarbete. Sedan 1999 har de miljömärkt flera hundra festivaler, sportevenemang, mässor och möten.

- Sweden Outdoor Festival har i och med miljödiplomeringen visat på en planeringsförmåga utifrån ett miljöperspektiv som gett mycket bra resultat. De har skapat en struktur kring god avfallshantering, miljövänliga inköp och hållbar konsumering av mat och dryck så jag kan stolt meddela att Sweden Outdoor Festival kvalificerat sig som ett Miljömärkt Event, säger Malin Larsson Salo, projektledare för Miljömärkt Event.

Besökarna kommer att märka av diplomeringen genom möjlighet till sopsortering, minimerad användning av engångsartiklar och förnybara material i de fall det används. Skriftligt material ersätts med digitalt material samt skyltning på området.

– Miljömärkt Event stämmer väl in med profilen på vårt event som handlar om friluftsliv och lokal mat lagad utomhus. Vi är väldigt glada över diplomeringen, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde, som arrangerar Sweden Outdoor Festival.

Några andra diplomerade evenemang under 2017 är Vätternrundan, Fjällräven Classic, O-ringen i Värmland och Medeltidsveckan i Visby.

– Vi är glada att Next Skövde tar miljöfrågan på allvar, och verkligen vidtar åtgärder som märks. Med ett systematiskt arbete blir det enkelt för både arrangör och besökare att bidra till en bättre miljö, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.