Vasaloppscenter Billingens fritidsområde invigs med SVT-kändis, idrottsstjärnor och Barnens Vasalopp

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 15:36 CET

Den 22 december är det dags. Då sker den officiella invigningen av det 13:e Vasaloppscentret i Sverige; Vasaloppscenter Billingens fritidsområde i Skövde. Officiell invigningstalare blir Mattias Svahn, mest känd från SVTs direktsändning från Vasaloppet och som numer kan titulera sig Vasaloppscoach, samt kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson och fritidsnämndens ordförande Kaj-Eve Enroth. Invigningen är ett samarrangemang mellan Next Skövde, Skövde kommun och Billingens fritidsområde Ekonomisk Förening.

I invigningsprogrammet arrangeras ett jippolopp  mellan några av Skövdes mer välkända idrottsstjärnor, så som Helena Jansson, Patrik Johansson, Johan Martinsson, Josefine Ellneskog, Lubov Pospeshina, Mats Ljungkvist, Lars Trygg och kanske några till.

- Vi tror att det kommer att bli både spännande och roligt att se dessa stjärnor tävla mot varandra. Även om de inte alla är skidåkare, så är de alla vältränade och utpräglade vinnarskallar, säger Lotta Stigsdotter, projektledare i Billingens fritidsområde ekonomisk förening och huvudansvarig för invigningen.

Vasaloppets kansli medverkar under invigningen med att arrangera ett Barnens Vasalopp på plats under dagen. Här erbjuds bland annat riktiga start- och målfållor, nummerlappar samt ett stopp i "Mångsbodarna" där det bjuds på blåbärssoppa till alla deltagare. Anmälan görs på plats och är öppen för alla barn.

- Det är bra om barnen tar med sig egen längdutrustning om de har, säger Lotta Stigsdotter. Men, det kommer också att finnas ett begränsat antal utrustningar att låna på plats.

Under dagen kommer även flera av de aktörer som numera är verksamma på Billingens fritidsområde att visa upp sin verksamhet, så som First Hotel Billingehus, Träningskonsulten, Sporthyra och Urkraft. Team Sportia kommer också att finnas representerade med tips och utrustning för den som vill komplettera sin utrustning inför säsongen.

För den som blir hungrig under eftermiddagen kommer det att finnas fikamöjligheter i den nyöppnade serveringen i Hagenstugan samt värmande soppservering inne på First Hotel Billingehus.

Även isbanan och slalombacken* kommer att vara öppen under dagen. Kvällen avslutas med ett fackeltåg nedför Billingebacken bestående av skidåkare från Slalomklubben Vitesse.

- Vi är väldigt stolta över att området fått den här utnämningen, säger Stefan Herre, Fritidschef i Skövde kommun. Ett stort arbete har lagts ner från kommunen och samverkande aktörers sida och vi hoppas nu att ännu fler skövdebor och besökare ska upptäcka vilka fina möjligheter och stort utbud av aktiviteter som erbjuds här.

*Förutsätter att det finns tillräckligt med snö.

Hela invigningsprogrammet för dagen hittar du här

__________________________________________________

För mer information om invigningen, vänligen kontakta:

Lotta Stigsdotter, Projektledare, Billingens fritidsområde ekonomisk förening

Epost: lotta.stigsdotter@billingen.nu, Tel: 0703-98 95 63

eller

Jenny Almén Linn, Affärsområdesansvarig Turism, Next Skövde Destinationsutveckling AB

Epost: jenny.linn@nextskovde.se, Tel: 0727-13 66 70

För mer information om Skövde kommuns satsningar på Billingens fritidsområde, vänligen kontakta:

Stefan Herre, Fritidschef, Skövde kommun

Epost: stefan.herre.eriksson@skovde.se. Tel: 0500-49 82 10

Next Skövde verkar för att Skövderegionen är välkomnande och attraktiv.