Visit Hornborgasjöns inspirationsdag kring hållbarhet samlade 75 deltagare

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2018 15:32 CET

Kristina Lindström från Göteborgs Universitet föreläste på träff vid Hornborgasjön. Foto: Maria Comstedt/Visit Hornborgasjön

Under onsdagen den 21 november samlade Visit Hornborgasjön 75 deltagare på Löfwings Ateljé och Krog för att lyssna till föreläsare från Icehotel och Göteborgs universitet, prata om vad som skett de senaste tre åren inom projektet, träffa utställare, mingla och hjärnstorma kring vilka samarbeten som ska ske i framtiden.

Dagen inleddes av Christophe Risenius, VD för Icehotel, som berättade om ett certifieringsprogram inom hållbarhet som de har arbetat med de senaste åren i Kiruna.

-Vårt mål är att var helt klimatneutrala 2025, berättade Christophe Risenius. Vi får se om vi lyckas. Det viktigaste är att vi får med oss personal och andra företag så att de har engagemang och kunskap.

Nästa talare var Kristina Lindström, forskare på Göteborgs Universitet som pratade kring begreppet hållbarhet. Åhörarna fick höra om vad som egentligen menas med hållbarhet och vilka utmaningar som turistbranschen står inför.

-Jag är positiv till turism men vi måste förhålla oss till att Co2-utsläpp från turismen är 4 gånger större än man tidigare beräknat, sa Kristina Lindström.

Under dagen informerades det också om Visit Hornborgasjöns arbete med Leaderprojektet: ”Hornborgajsön för aktiva naturälskare”, som nu börjar lida mot sitt slut. Projektet har genomfört många lyckade satsningar mot nya målgrupper i nya kanaler och på nya sätt.

- Arbetet har bland annat lett till en 50 procentig ökning av antalet övernattningar, att turisterna som besöker Trandansen omsätter 53 miljoner och att Visit Hornborgasjön nu är permanentat i 3 år framåt, berättade Maria Comstedt, affärsutvecklare/projektledare för Visit Hornborgasjön.

Sista passet för dagen innehöll en workshop och utställning där deltagarna fick möta olika aktörer från offentliga instanser som bidrar med tid och pengar för hållbara satsningar. Dagen avslutades med en workshop där alla fick skriva sina tankar om vad framtida satsningar mot en hållbarare destination skulle kunna innehålla.

Inspirationsdagen fick högsta betyg av deltagarna som var nöjda med upplägget som både gav inspiration, nya idéer och nya kontakter.

- Sådana här bra dagar borde fler få möjlighet att delta på, sa en av deltagarna Lotta Ottosson, Islanna trähus Hotell.

Visit Hornborgasjön är ett samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde kommun som syftar till att området runt Hornborgasjön på sikt ska bli ett av Sveriges mest spännande och utvecklade besöksområde året runt.