Så gör du dig redo för jobbsökande i höst redan nu!

Så här gör du dig redo för jobbsökande i höst redan nu

Rekryteringsföretaget Next u ger dig här några förslag på hur du ökar dina chanser att hitta ditt nya drömjobb.

Det är viktigt att vara ute i god tid eftersom det kan ta en hel del tid och energi när man vill byta jobb. Sommaren är därför en bra tidpunkt för just det här. Dels för att du får tid att landa lite men också får en chans att fundera över vad du faktiskt vill, vad du brinner du för och vad skulle du vilja göra. När du vet det är det lättare att göra en strategi och börja söka efter arbetsplatser som uppfyller dina önskemål.

Gör en omvärldsanalys över de företag och organisationer som du finner intressanta, där du känner att din erfarenhet och kompetens skulle passa bra in. När du kartlagt ett antal företag skriver du ner dem och sätter igång att se om de söker nya medarbetare just nu, om inte så är det en bra idé att skriva en spontanansökan. På det viset stickar du ut ur mängden från alla som är på semester. Det är just nu som du har bäst chans att vara först på bollen. Om du tar kontakt med företaget redan nu, kan du få värdefull information, du har chansen att få reda på om de planerar att rekrytera till hösten och annan relevant information gällande företagets syn på framtiden.

Öka din närvaro i sociala medier, tag lite tid och uppdatera din LinkedInprofil, be gärna en god vän att läsa genom den och ge dig feedback. Alla rekryterare tar inte semester och många tar tillfälle att leta just på LinkedIn. Det är också viktigt att du ökar din närvaro på LinkedIn och bygger upp ditt nätverk där – på så sätt ökar du dina chanser att få fler ögon och öron som kan hjälpa dig den dagen du verkligen vill byta jobb. Se också till att följa de företagen du är intresserad av och dess egna sociala plattformar. På så sätt får du reda på vad som är på gång och det är ofta där de berättar om de söker nya medarbetare.

Uppdatera ditt CV, be även här en eller två vänner att kika på det och tänk över vilka som skulle kunna vara dina potentiella referenser. Gå gärna på någon intervju även om det inte är din drömtjänst, att vara naturlig och visa ditt rätta jag på en intervju kräver träning och när ditt drömjobb dyker vill du kunna gör dig själv rättvisa.

Är det ett större företag du är intresserad av går rekryteringarna ofta genom ett rekryteringsföretag, se därför till att följa de rekryteringsföretag som är inom din bransch och håll dig uppdaterad. Många tjänster förmedlas också genom nätverk och inte bara genom annonser se därför till att börja nätverka fysiskt. Sondera ditt nätverk för att ta reda på vilka du känner som har kontakter inom det området du vill hitta ett jobb. Nätverka heller inte bara med de du redan känner utan försök knyta upp nya kontakter.

“To be successful is to be ready when the opportunity gives” Att vara redo, när tillfället erbjuds är A & O. Det betyder att ditt CV och din LinkedIn är redo när en intressant öppning dyker upp – berätta att du är nyfiken på just en sånt jobb och säg att du gärna skickar dem ditt CV och hänvisa även till din LinkedIn.

Vill du öka dina chanser ytterligare så gå gärna med i Next u´s nätverk och få de senaste lediga jobben först! Du finner oss på Facebookoch Linkedin samt givetvis på Next u.

Lycka till med karriären och Glad sommar önskar vi på Next u!

Skrivet av Stefan Lidenstefan.liden@nextu.semån 18 Jun, 2018