Nextjet drar tillbaka sina kommersiella anmälningar för linjetrafik på Arvidsjaur och Gällivare

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2015 21:00 CEST

Nextjet har flugit från Stockholm till och från destinationerna Arvidsjaur och Gällivare sedan 2008. Linjerna har varit uppskattade och en viktig del i Nextjets utveckling.

För kommande upphandlingsperiod, 26 oktober 2015 – 25 oktober 2019, har ytterligare en aktör inkommit med kommersiella anmälningar och avser att trafikera destinationerna. Detta gör att Nextjet väljer att ta ett kliv tillbaka och dra tillbaka sina kommersiella anmälningar och därmed avsluta trafiken per den 25 oktober i år. Beslutet grundar sig i att Nextjet inte bedömer det som hållbart med två aktörer på sträckorna där den ena opererar med jetflygplan.

-Vi hoppas att jettrafiken kommer bli långsiktigt hållbar och gynna både den lokala näringen och privatresandet. Jag vill också rikta ett stort tack till alla resenärer som valt att resa med oss under våra sju år på sträckorna samt till de samarbetspartners som hjälpt oss på vägen säger Magnus Ivarsson, VD på Nextjet.

För mer information, kontakta Magnus Ivarsson, tel. +46 70 374 10 95

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-uppdrag och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes- och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårat viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. Vi flyger året runt till många populära sommar- och fjällresmål och förbinder några av Skandinaviens viktigaste industristäder med varandra. Våra samarbetsavtal med SAS, Estonian Air, Widerøe, KLM, Air France, Finnair och Qatar möjliggör vidareresor från både Stockholm och Göteborg till destinationer i, och utanför, Europa.