Nextjet fortsätter flyga Gällivare - Arlanda

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 17:02 CET

Nextjet sade tidigare i höstas upp den kommersiella anmälan för sträckan Gällivare - Arlanda efter att den tidigare samarbetspartnern AG Travel AB hade gått i konkurs. Trafikverket beslutade därefter att på nytt upphandla sträckan för att säkerställa flygtrafik efter den 18 december.

När Nextjet tidigare aviserade att flygtrafiken fortsätter fram till 17 decemeber, utan bidrag, så vädjade vi till regionens invånare att använda Gällivare flygplats som första alternativ för sina resor till Stockholm. Det verkar ha hörsammats av regionen då passagerartillväxten nu har tilltagit.

– Vi är oerhört glada att Gällivareinvånarna nu har valt att stötta linjen! Med de ökade antalet resenärer så ser vi att flyglinjen kan bli självbärande och någon upphandling behövs därför inte. Vi har därför meddelat Trafikverket att vi önskar fortsätta trafiken utan bidrag även efter den 18 december och har nu fått detta beviljat av Trafikverket säger Henning Lindberg, Försäljnings- och Marknadschef Nextjet.

Linjen kommer tills vidare att trafikeras med flygplanstypen ATP, men planen är att byta till en mer modern flygplanstyp under 2017.

– Med tanke på de ökande passagerarsiffrorna så jobbar vi aktivt på att hitta ett större flygplan som har fler stolar samtidigt som vi också ser över trafikprogrammet för att eventuellt sätta in fler avgångar under högsäsong säger Magnus Ivarsson, VD Nextjet.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 250 medarbetare betjänar 20 destinationer med 16 flygplan. Våra samarbetsavtal med SAS, KLM, Air France, Wideroe och Finnair möjliggör vidareresor från Stockholm till destinationer i, och utanför, Europa.