Nextjet fortsätter flyga Västerås - Helsingfors

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2016 15:29 CEST

Nextjet fortsätter att trafikera linjen Västerås – Helsingfors. Flyglinjen läggs alltså inte ned som det tidigare har rapporterats.

Västerås Flygplats upphandlade under sommaren en ny flyglinje till Helsingfors. Nextjet lämnade det

vinnande anbudet, och startade flygningar den 15 september. Avtalet löper över 2 år, där uppstartsperioden helt naturligt har ett beräknat underskott. Över hela kontraktsperioden beräknades ett positivt tillskott för flygplatsen. Den senaste dagarnas intensiva medierapportering gör gällande att linjen läggs ned. Ett påstående som inte stämmer och inte heller kommunicerats av Nextjet . Rutten säljs och marknadsförs tillsammans med Finnair där Nextjet har ingått ett codeshare-samarbete.

Efter de första fyra veckorna har ca 1.000 passagerare flugit mot förväntade 1.200. Alltså ett något sämre

utfall än budgeterat, men å andra sidan är linjen ung och bokningsingången för resor framåt i tiden är mycket god. Mot bakgrund av detta ligger beslutet kvar att fortsätta med trafiken.

– Vi är nöjda med bokningsingången, och vi vet att det tar tid innan passagerarna ändrar sina resvanor. Responsen från de som redan hunnit resa med oss är oerhört positiv säger Magnus Ivarsson, VD Nextjet.

Nextjet och Finnair ser att volymen av affärsresande till Asien, USA och övriga Europa samt resande lokalt till/från Finland för besök hos släkt och vänner finns i Västeråsregionen. Nu gäller det att regionens företag och invånare nyttjar linjen så att linjen säkras långsiktigt avslutar Magnus Ivarsson.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 250 medarbetare betjänar 17 destinationer med 16 flygplan. Våra samarbetsavtal med Finnair, SAS, KLM, Air France, Wideroe, Air Baltic, British Airways och Qatar möjliggör vidareresor från Stockholm till destinationer i, och utanför, Europa.