Nextjet kapitaliseras

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2017 11:52 CEST

Nextjets ägare har, i en extra bolagsstämma, beslutat att stärka bolagets finanser på kort och lång sikt. Detta gör att Nextjet flyger som vanligt även efter den 17 november.

Nextjet fyller en viktig roll som en del av infrastrukturen till och från Stockholm, Göteborg och Helsingfors på många av de mindre orterna i Sverige och Finland. Sedan drygt ett år tillbaka genomför bolagets nya ägare ett omfattande åtgärdsprogram. Investeringar har gjorts i bland annat olika effektiviseringssystem för att sänka kostnader och öka intäkter.

Förstärkningen av bolagets finanser består i ett första skede av en nyemission om 42.5 MSEK. Parallellt med detta genomförs ytterligare åtgärder, bland annat en modernisering av flygplansflottan där första steget är en avyttring av två flygplan som ytterligare stärker bolaget finansiellt. Totalt kommer bolaget i detta skede att kapitaliseras med ca 70 MSEK.

Bolaget har haft en positiv passagerarutveckling det senaste halvåret och spår en bra utveckling kommande halvår. Nyemissionen innebär att Nextjet AB vidtar de åtgärder som krävs för att återfå sin permanenta operativa licens. Nextjet Sverige AB:s flygningar kan emellertid, beroende på den fortsatta processen, eventuellt komma att utföras av annan operatör efter den 17 november 2017, vilket i så fall kommer att meddelas.

Nyemissionen innebär att Nextjet har vidtagit de åtgärder som krävs för att återfå sin permanenta operativa licens.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 280 medarbetare betjänar 20 destinationer med 16 flygplan.