Nextjet och Arctic Airlink sätter in jet-plan och storsatsar på Luleå med linje till Sundsvall och Göteborg

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 11:14 CET

Ny linje mellan Luleå och Sundsvall och Luleå och Göteborg

Nextjet och Arctic Airlink har flugit sträckningen Oulu – Luleå – Tromsö sedan januari 2015. Linjen har varit, och är, en uppskattad del av den interregionala och tvärgående infrastrukturen. Beläggningen har hela tiden ökat och linjen nyttjas såväl av affärsresenärer som av turister och privatresenärer.

Genom att, från den 13 mars, sätta in ett jet-flygplan av typen CRJ 200 med plats för 50 passagerare lyfts pro­dukten till en ny nivå. Restiden kortas och komforten höjs. Samtidigt ändras slingningen och sträckningen kommer att utgå från Luleå och gå till Tromsö via Oulu.

Med samma typ av flygplan och utgåendes från Luleå startas även den 13 mars en linje till Göteborg via Sundsvall. Behovet av resor mellan Luleå och Göteborg är stort, närmare 50 000 resenärer reser mellan stä­derna årligen. Genom fler avgångar mellan Luleå och Göteborg knyts städerna ihop än mer och behovet av resor tillgodoses. Som en bonus ges möjlighet att resa till Sundsvall, något som så sent som 2014 var möjligt. Då var linjen mycket uppskattad och antalet resenärer uppgick till över 8000.

- Det känns jättekul att kunna presentera vår nya satsning i Luleå och för Arktiska Europa. Vi har under lång tid haft en mycket god relation med näringsliv, besöksnäring och Norrbottens Handelskammare i regionen och vet att behovet av snabba flygtransporter mellan de tre Arktiska städerna är stort. Att vi dessutom kan erbjuda både Sundsvall och Göteborg som resmål är en styrka. Vi ser en stor tillväxtpotential i för alla tre linjer och tror att jet-flygplanet kommer att tas emot med öppna armar säger Henning Lindberg, marknads­chef på Nextjet.

- Att tillsammans med Nextjet kunna erbjuda en än bättre produkt som behövs för att ytterligare utveckla affärer och samarbeten över våra gränser känns väldigt bra. Vi har under de två åren vi opererat i det som heter Arktiska Europa kunnat se hur företag, universitet, och organisationer utvecklat sina kontakter som ytterligare skapat tillväxt i den utökade regionen. Vi har också sett hur besöksnäringen hittat till Arctic Airlink och ser en stadig tillväxt av de besökare som nu kommer från övriga världen. Att då kunna erbjuda ett större plan motsvarar väl den efterfrågan vi ser hos våra kunder. Här välkomnar vi ytterligare internationella turo­peratörer att nyttja Arctic Airlink. Som en stor bonus ser vi också på den möjlighet som nu öppnas att från Oulu och Tromsö nå Sundsvall och Göteborg, säger Robert Forsberg, VD, Arctic Airlink.

- Med ett färskt resenärsrekord för 2016 är vi glada att kunna inleda det nya året med ytterligare en ny di­rektlinje. Luleå Airport är en smidig flygplats med hög tillgänglighet och nu får våra resenärer i regionen inte bara en ny linje till Sundsvall utan även förbättrad tillgänglighet till Göteborg, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.

- Att kunna erbjuda en direktlinje till Sundsvall i en redan expansiv region känns som en spännande sats­ning. Eftersom vi trafikerar sträckan måndag - fredag samt söndag, så tror vi är att både affärs- och privatresenärer ser en möjlighet till att snabbt och direkt ta sig till och från Sundsvall. Och genom att snabbt kunna åka vidare med samma flygplan till Göteborg från Sundsvall så är vår förhoppning att linjen ska bli väl mottagen säger Jens Harrysson, försäljningschef på Nextjet.

Hela 2017 års tidtabell är inom kort bokningsbar på www.nextjet.se och hos din resebyrå.

Se bifogat pressmeddelande för tidtabeller.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 260 medarbetare betjänar 20 destinationer med 16 flygplan. Våra samarbetsavtal med SAS, airBaltic KLM, Air France, Wideroe och Finnair möjliggör vidareresor från Stockholm till destinationer i, och utanför, Europa.