Nextjet öppnar nya linjer, Umeå - Göteborg & Umeå - Karleby/Jakobstad

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2018 14:05 CET

Den 12 mars börjar Nextjet trafikera linjen Umeå-Göteborg med 32 turer per vecka. Linjen mellan Umeå och Göteborg knyter ihop två större städer som annars endast nås genom mellanlandning.

Behovet är stort och linjen är en viktig del av regionens infrastruktur för att på ett snabbt och bekvämt sätt koppla ihop de två städerna. Nextjet trafikerar sedan tidigare Sundsvall-Göteborg och Luleå-Göteborg. Genom den nya linjen täcker Nextjet en större del av Sverige än något annat flygbolag med framförallt tonvikt på Norrland där direkttrafiken till Göteborg växer sig allt starkare.

Linjen Umeå-Göteborg kommer att trafikeras med ett jetflygplan med plats för 50 passagerare. Linjen kommer att trafikeras med en tur & retur morgon och kväll samt en tur mitt på dagen, måndag till fredag, samt en tur & retur på söndagar. Restiden blir 1 timma och 25 minuter.

– När infrastrukturen mellan Norrlands största tätort, med industrier, företag och offentliga inrättningar och myndigheter, kraftigt försämrades under hösten har vi fått väldigt frekventa förfrågningar om att återöppna linjen varför vi nu tar steget sätter in direkttrafik igen. Satsningen ligger helt i linje med vår ambition att växa och därmed öka vår produktivitet och vårt resursutnyttjande precis som vi tidigare kommunicerat. Passagerarunderlaget på linjen är stort vi har en ambition att fortsätta att öka antalet resenärer på linjen säger Magnus Ivarsson, VD på Nextjet.

– Vi vet också att behovet av resor hos privatpersoner är stort varför ett viktigt arbete för oss blir att nå de som reser av andra skäl än arbete. Här vet vi att bland annat studenter och gäster som vill resa till någon av de två städerna för en weekend är en viktig målgrupp som vi kommer att jobba hårt för att få förtroende av. Med vår turlista har vi stora förhoppningar om att tilltala även de som inte reser i tjänsten säger Jens Harrysson, försäljningschef på Nextjet.

Under helgerna kommer turer att utföras även till Karleby/Jakobstad. Detta innebär att resenärer kan resa smidigt mellan Umeå och Karleby/Jakobstad på fredagar, söndagar och måndagar.

Denna förbindelse är speciellt anpassad för veckopendlande mellan regionerna Västerbotten och Österbotten. Studerande, sjukvårdspersonal, läkare, hantverkare m.fl. kan tack vare den nya linjen effektivisera och förkorta sitt resande. Fritidsresenärer ges därtill ypperliga möjligheter att spendera en weekend i respektive region.

-Denna helt nya linje är en spännande öppning och kan i framtiden ytterligare förstärkas med flera avgångar när ökat resebehov uppkommer, avslutar Jens Harrysson.

Biljetterna kan redan nu bokas på www.nextjet.se eller hos din lokala resebyrå. För tidtabell se bifogad pdf-version av nyheten.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 280 medarbetare betjänar 20 destinationer med 16 flygplan. Våra samarbetsavtal med SAS, airBaltic, KLM, Air France, Wideroe, Finnair och Qatar möjliggör vidareresor från både Stockholm, Helsingfors och Gäteborg till destinationer i, och utanför, Europa.