NextJet satsar på miljön

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 13:21 CET

Nu blir det miljövänligare att flyga med NextJet. På våra linjer till norra Sverige inför vi nu miljövänlig sophantering och avfallssortering av samtligt avfall ombord.

”Det finns en stark efterfrågan från både anställda och passagerare att bli mer miljövänliga ombord och det här är ett stort steg för oss”, säger Roger Viberg, NextJets Ground Operations Manager och projektledare för den nya miljösatsningen. ”Att kunna erbjuda ett miljövänligare sätt att resa känns fantastiskt roligt och vi har fått mycket positiv feedback från flera håll.”

Det nya miljöarbetet utförs nu på linjerna Gällivare, Kramfors, Lycksele, Arvidsjaur, Vilhelmina och Hemavan till Arlanda. Tidningar, glas, metall och returflaskor samt övrigt brännbart avfall sorteras separat. Detta ställer i sin tur en del krav på våra flygplatser att hantera det sorterade avfallet, en dialog som förs kontinuerligt med ansvariga på respektive flyplats.

Vi är glada över att kunna erbjuda våra anställda och passagerare att stärka NextJets miljömedvetande och förbättra vårt miljöbeteende.

Kontaktinformation:

Lena Stockhaus, NextJet PR, mobiltel: +46703162233, mail: lena.stockhaus@nextjet.se
Brian Liddle, marknadschef NextJet, mobiltel: +46708666739, mail: brian.liddle@nextjet.se

NextJet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease samt flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes- och utrikesdestinationer där majoriteten av trafiken ansluter Stockholm med Sveriges nordligaste städer. Vi flyger året runt till Sveriges mest populära fjällresmål och förbinder några av Skandinaviens viktigaste industristäder med varandra. Våra samarbetsavtal med norra Europas största flygbolag möjliggör vidareresor från både Stockholm och Köpenhamn till destinationer i och utanför Europa.