Nextjet startar linje mellan Karleby/Jakobstad och Stockholm-Arlanda

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 14:20 CET

Den 9 februari startar Nextjet trafik mellan Jakobstad/Karleby och Stockholm Arlanda. Nextjet har sedan SAS nedläggning av linjen i höstas tittat på möjligheten att starta den och nu blir det verklighet.

I regionen bor ca 200 000 människor och det finns en stor efterfrågan på resande till Stockholm. Idag måste invånarna i regionen ta sig hela vägen till Vasa vilket är både besvärligt, tidsödande och kostsamt. Med den nya linjen möjliggörs ett resande över dagen och framförallt ett resande från en flygplats som ligger strategiskt till för stora delar av regionen. Då näringslivet i regionen till stor del består av exportföretag är också inresandet av yttersta vikt. Med tre avgångar per dag i vardera riktning kommer flexibiliteten för både in- och utresande vara stor.

– För oss känns linjen naturlig och vi har tittat på den sedan SAS i september aviserade att linjen skulle avvecklas. Regionen har ett oerhört starkt näringsliv med ett stort resebehov. Jag är säker på att vi kommer att lyckas. Beslutsamheten hos näringslivet har varit stor och de historiska passagerarvolymerna kommer att servas på ett ypperligt sätt med vår storlek på flygplan.  Nu fokuserar vi på att nå ut med nyheten i hela regionen. Med detta känner jag mig trygg då Handelskammaren i Österbotten visat ett stort engagemang, säger Henning Lindberg, försäljnings- & marknadschef på Nextjet.

Tidtabellen kommer att bestå av tre avgångar i vardera riktning måndag till fredag. Dessutom kommer det vara avgångar både på lördagar och söndagar. Flygplanstypen som kommer att trafikera linjen är en Saab 340 med plats för 33 passagerare. Flygtiden är en timma och 30 minuter.

En ytterligare nyhet är att det en del av avgångarna kommer att flygas via Björneborg vilket innebär att det även kommer att gå att resa mellan Jakobstad/Karleby och Björneborg. En resa som med bil tar fyra timmar. Med flyget tar det endast 50 minuter.

Biljettförsäljningen är nu öppen och biljetter bokas på www.nextjet.se eller hos din lokala resebyrå.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes- och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårat viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. Vi flyger året runt till många populära sommar- och fjällresmål och förbinder några av Skandinaviens viktigaste industristäder med varandra. Våra samarbetsavtal med SAS möjliggör vidareresor från både Stockholm och Köpenhamn till destinationer i, och utanför, Europa.