Nextjet startar linje mellan Torp-Sandefjord och Stockholm-Arlanda

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 14:40 CET

Den 10 februari startar NextJet trafik mellan Torp Sandefjord flygplats och Stockholm Arlanda. NextJet har under en längre tid tittat på möjligheten till en linje och kommer nu att starta den efterlängtade trafiken. Senast linjen flögs var 2006 då Widerøe trafikerade sträckan. Antalet årspassagerare uppgick då till ca 25 000.

I Torpregionen bor ca 60 000 människor och det finns en stor efterfrågan på resande till Stockholm. Idag måste invånarna i regionen ta sig hela vägen till Gardemoen vilket är både besvärligt, tidsödande och kostsamt. Med den nya linjen möjliggörs ett resande över dagen och framförallt ett resande från en flygplats som ligger strategiskt till för stora delar av regionen.

- För oss känns linjen naturlig och vi har tittat på den under en längre tid. Regionen har ett oerhört starkt näringsliv med ett stort resebehov. Flygplatsen har redan idag ett stort utbud av linjer med en linje till Stockholm har varit en brist. Jag är säker på att vi kommer att lyckas och nu fokuserar vi på att nå ut med nyheten i hela regionen. Med detta känner jag mig trygg då flygplasten visat ett stort engagemang, säger Henning Lindberg, försäljnings & marknadschef på Nextjet.

Tidtabellen kommer att bestå av två avgångar i vardera riktningen måndag till fredag. Avgångarna från Torp kommer att gå klockan 08.00 och 19.20 och avgångarna från Stockholm kommer att gå klockan 06.30 och 17.50. Flygplanstypen som kommer att trafikera linjen är en Saab 340 med plats för 33 passagerare. Flygtiden är en timma och tio minuter.

Biljettförsäljningen är nu öppen och biljetter bokas på www.nextjet.se eller hos din lokala resebyrå.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes- och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårat viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. Vi flyger året runt till många populära sommar- och fjällresmål och förbinder några av Skandinaviens viktigaste industristäder med varandra. Våra samarbetsavtal med SAS möjliggör vidareresor från både Stockholm och Köpenhamn till destinationer i, och utanför, Europa.