Nextjet utökar kraftigt i finska Karleby/Jakobstad

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2018 14:31 CET

Antalet resenärer som valde Nextjets direktlinje till Stockholm-Arlanda från Karleby/Jakobstad har ökat och linjen växte med över 10 % under 2017. Flygturerna har koncentrerats till eftermiddagar och veckoslut, ett upplägg som visat sig vara framgångsrikt och visat på att linjen behövs. Nextjet väljer därför att utöka trafiken från och med 12 mars 2018.

Näringslivet och privatresenärerna erbjuds nu en helt ny tidtabell med 26 turer per vecka, vilken ger Jakobstad/Karleby en morgonavgång till Stockholm-Arlanda med en retur på kvällen. Dags- och eftermiddagsturen däremellan ligger kvar och tidtabellen kring veckosluten förstärks med ytterligare flera avgångar. Tidtabellen är väl anpassad för ett vidareresande via Arlanda.

Det ökade utbudet med ny tidtabell och samarbetsavtal med SAS, airBaltic, KLM, Air France, Wideroe, Finnair och Qatar ger t.ex. affärsresenärerna flera möjligheter till vidareresor från Stockholm ut i världen och returresor med kvällsturerna.

-Vi kan nu möta efterfrågan från resenärerna med en ökning av utbudet och en förbättring av tidtabellen. Med en helt ny tidtabell med morgon- och kvällsavgångar ser vi med tillförsikt fram emot 2018, säger Henning Lindberg, marknads- & ruttnätschef på Nextjet.

Nextjet öppnar även en ny linje mellan Umeå & Göteborg och förlänger den samtidigt till Karleby/Jakobstad.

Den 12 mars börjar Nextjet trafikera linjen Umeå-Göteborg med 32 turer per vecka. Linjen mellan Umeå och Göteborg knyter ihop två större städer som annars endast nås genom mellanlandning.

Behovet är stort och linjen är en viktig del av regionens infrastruktur för att på ett snabbt och bekvämt sätt koppla ihop de två städerna. Nextjet trafikerar sedan tidigare Sundsvall-Göteborg och Luleå-Göteborg. Genom den nya linjen täcker Nextjet en större del av Sverige än något annat flygbolag med framförallt tonvikt på Norrland där direkttrafiken till Göteborg växer sig allt starkare.

Den nya linjen Umeå-Göteborg kommer att trafikeras med ett jetflygplan av typen CRJ 200 med plats för 50 passagerare. Under helgerna kommer turer att utföras även till Karleby/Jakobstad. Detta innebär att resenärer kan resa smidigt mellan Karleby/Jakobstad-Umeå-Göteborg på fredagar, söndagar och måndagar.

Denna förbindelse är speciellt anpassad för veckopendlande mellan regionerna Västerbotten och Österbotten. Studerande, sjukvårdspersonal, läkare, hantverkare m.fl. kan tack vare den nya linjen effektivisera och förkorta sitt resande. Fritidsresenärer ges därtill ypperliga möjligheter att spendera en weekend i respektive region. Tidtabellen möjliggör också smidigt resande mellan Karleby/Jakobstad och Göteborg med mellanlandning i Umeå.

-Denna helt nya linje är en spännande öppning och kan i framtiden ytterligare förstärkas med flera avgångar när ökat resebehov uppkommer, avslutar Henning Lindberg.

Biljetter går redan nu att boka på nextjet.se eller hos din resebyrå.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 280 medarbetare betjänar 20 destinationer med 16 flygplan. Våra samarbetsavtal med SAS, airBaltic, KLM, Air France, Wideroe, Finnair och Qatar möjliggör vidareresor från både Stockholm, Helsingfors och Gäteborg till destinationer i, och utanför, Europa.