NextJet utökar med ATR 72-200

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 13:30 CEST

NextJet Kommer att utöka sin flygplansflotta med ATR 72-200. Beslutet är inte ett strategiskt , angående framtida flygplansflotta i NextJet, utan snarare ett komplement till våra ATP flygplan med liknande kabin och prestanda.

-        Detta ger oss möjlighet att utvärdera en ny flygplanstyp med större utbud och därmed möjlighet att expandera i framtiden, säger Matias Hedrén flygchef på NextJet

Under tiden som vi  implementerat ATR 72 och utbildat all personal så kommer vi utöka samarbetet med Danube Wings. Det ger oss möjlighet att möta ett ökat behov på vårat linjenät .

-        Första kullen ATR besättningar beräknas skickas ner till Amsterdam under november månad för att sedan succesivt fasas in i vår produktion, avslutar Matias.

Kommersiell har ATR-72 varit en succé i sitt segment värden över. Vi ser ATR som ett starkt komplement till vår befintliga flotta och en möjlighet att erbjuda våra passagerare en bra produkt.

NextJet är ett svenskt flygbolag med fokus på inrikeslinjer i norra Sverige. Utöver linjetrafik bedrivs även en flygcharterverksamhet som sträcker sig över hela Europa. Bolaget omsätter 450 miljoner kronor. 250 medarbetare betjänar 17 destinationer med 16 flygplan, från Köpenhamn i söder till orter som Gällivare och Hemavan i norr. Vi fungerar även som flygoperatör åt Sverigeflygkoncernen samt har ett code share-samarbete med SAS.