Pressmeddelande Sweport

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2013 10:17 CET

ETT NYTT SVENSKT MARKSERVICEFÖRETAG ETABLERAS PÅ ARLANDA FLYGPLATS.

SWEPORTS AB, ett helt nytt markserviceföretag helägt av NextJet och Höga Kusten Flyg startar till våren på Stockholm-Arlanda flygplats och kommer erbjuda handlingtjänster. Till en början kommer tjänsterna innebära incheckning, biljettservice, kassa, gate och rampservice för NextJet och Höga Kusten Flyg.

Initiativet är taget av NextJets tidigare fem delägare tillsammans med Arri Kallonen, en av grundarna till Nordic Aero Handling där han även varit delägare och VD. Arri Kallonen har sammanlagt mer än 20-års erfarenhet inom markservice vilket NextJet och Höga Kusten Flyg vill värna om.

- Vi ser fram emot starten, och med en affärsidé som bygger på omtanke om våra resenärer samt med en terminalmiljö som stödjer detta synsätt kommer vi att jobba mot en förbättring av tidshållning och service. Jag upplever ett stort engagemang från samtliga delar av organisationen och därför känner jag mig stolt över att få leda detta nya initiativ som VD. Flygbranschen kantas av en miljö där outsourcing blir mer och mer vanligt förekommande, detta är ett unikt initiativ som bryter den trenden,
säger Arri Kallonen, VD Sweport AB.

- I affärsidén ingår också ett koncept beprövat av Höga Kusten Flyg, där vi kan få synergieffekter mellan personalgrupper där så är möjligt, t.ex. tjänstgöring som breddas inom områdena incheckning, gate och kabinpersonal, fortsätter Arri Kallonen.

Magnus Ivarsson, VD NextJet/Höga Kusten Flyg kommenterar:

- Vi ser fram emot att hantera hela kedjan och hitta gemensamma effekter avseende kvalitet, kundbemötande samt tidshållning. Samtidigt är det ett spännande projekt som kan tillföra oss som flygbolag det serviceutbud som behövs på marken, och ta del av den samverkan som vi externt
kan ha svårt att tillgodogöra oss.

SWEPORTS AB, startar sin verksamhet på Arlanda Terminal 3 och 4 från och med Maj månad. Rekryteringsprocess och anskaffning av utrustning mm har redan påbörjats.

Ytterligare information:

Magnus Ivarsson, 070 374 10 95, VD NextJet/Höga Kusten Flyg

Arri Kallonen, 070 880 68 80, VD Sweport, info@sweport.se

NextJet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes- och utrikesdestinationer. Arlanda och Kastrup är våra två viktigaste nav. Vi flyger året runt till Sveriges mest populära sommar- och fjällresmål och förbinder några av Skandinaviens viktigaste industristäder med varandra. Våra samarbetsavtal med norra Europas största flygbolag möjliggör vidareresor från både Stockholm och Köpenhamn till destinationer i och utanför Europa.