Foto: Thron Ullberg

Stora e-bokspriset 2019: Sofie Sarenbrant tar hem segern för bästa vuxenbok

Nu har vinnarna i Stora e-bokspriset 2019 korats. Priset är instiftat av Nextory för att hylla e-boken och de titlar som är mest utlästa vinner. Årets vinnare i vuxenkategorin är deckaren ”Syndabocken” av Sofie Sarenbrant. I barnkategorin tar ”Bajsboken” av Pernilla Stalfelt hem förstaplatsen.

Nextory delar nu ut Stora e-bokspriset för andra året i rad. Utmärkelsen är helt unik i sitt slag eftersom Nextory kartlagt vilka titlar som flest personer har läst ut. Detta till skillnad från topplistor för fysiska böcker som är baserade på antal sålda exemplar.

– Det blir mer och mer populärt att läsa digitalt. På Nextory ökade läsningen av e-böcker med över 100 procent under förra året jämfört med året innan. Vårt mål är att fler ska läsa mer och därför kommer vi fortsätta utveckla och hylla den digitala läsupplevelsen. E-boken går en ljus framtid till mötes, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

Vinnaren i vuxenkategorin är Sofie Sarenbrant med boken en ”Syndabocken” och Pernilla Stalfelt vinner i barnkategorin med ”Bajsboken”. Utöver vuxen- och barnkategorierna delas priset även ut för kategorierna: biografier, erotik, träning & hälsa, personlig utveckling och kokböcker.

– Vilken ära att få vinna ett pris som avgörs av mängden utlästa böcker. Tack alla läsare för förtroendet och hoppas att ni ska tycka om uppföljaren Skamvrån lika mycket som Syndabocken, säger Sofie Sarenbrant.

Stora e-bokspriset 2019

Vuxenböcker
1. Syndabocken – Sofie Sarenbrant
2. En högre rättvisa – Hans Rosenfeldt & Michael Hjorth
3. Bakom stängda dörrar – B.A. Paris

Barnböcker
1. Bajsboken – Pernilla Stalfelt
2. Vem är Söt? – Stina Wirsén
3. Alla tre inne på förskolan Ärtan – Maria Nilsson Thore

Biografier
1. Mamma sa att jag inte fick berätta – Cathy Glass
2. Helvetet jag kallade kärlek – Lena Bivner
3. I bunkerläkarens våld – Isabel Eriksson (pseud.)

Erotik
1. Swingers – Alexandra Södergran
2. Min frus hantverkare – E. Källvander
3. Extra lektioner – E. H. Schwerelos

Träning & hälsa
1. Träning för latmaskar – Simon Sköld
2. Hälsorevolutionen – Maria Borelius
3. Styrketräning med kroppen som redskap – Dr. Ingo Froböse

Personlig utveckling
1. Hejdå saker: konsten att bli lyckligare genom minimalism – Fumio Sasaki & Linda Skugge
2. Hemligheten: Från ögonkast till varaktig relation – Dan Josefsson & Egil Linge
3. Konsten att städa: förändra ditt liv med ett organiserat hem – Marie Kondo

Kokböcker
1. Olgas mat: för aktiva kvinnor – Olga Rönnberg
2. Food Pharmacy - kokboken – Lina Nertby Aurell & Mia Clase
3. Smarta snacks: nyttigare mellanmål, tilltugg och godis – Eleonora von Essen

Om Stora e-bokspriset:
Stora e-bokspriset instiftades 2018 och är en unik utnämning för att hylla e-boken och den digitala läsupplevelsen. E-böcker som påbörjats av minst 500 kunder under föregående år inkluderas i tävlingen och de titlar som i störst utsträckning fångat läsarna från början till slut vinner. Vinnarna i Stora e-bokspriset belönas med äran och diplom.

För mer information, vänligen kontakta:
Carolina Laurén, Pressansvarig
carolina.lauren@nextory.se, 073-316 34 20

Shadi Bitar, vd och grundare
shadi.bitar@nextory.se, 070-781 74 41

Pressbilder: www.nextory.se/press

Om Nextory
Nextory är en digital boktjänst med tiotusentals ljud- och e-böcker som grundades 2015. Deras vision är att öka läsandet och de är en av de ledande tjänsterna på marknaden. Nextory gör böcker mer tillgängliga för att ge dig ett rikare liv. Testa fritt i 14 dagar på www.nextory.se.