Svenska Nexus satsar i Tyskland – tillsätter ny chef

Identitets- och säkerhetsföretaget Nexus Group satsar i Tyskland för att hålla jämna steg med den starkt ökade efterfrågan på marknaden. ”Vi tillsätter Ralph Horner som regionchef nu, och nästa år offentliggör vi fler investeringar”, säger Nexus vd Lars Pettersson.

Svenskägda Nexus har ett stort fotavtryck i Tyskland, med många viktiga kunder och mer än hundra anställda på tre kontor.

”Tyskland är vår andra hemmamarknad, och vi ser en otrolig potential i regionen. Vi planerar stora investeringar för att kunna expandera så fort som möjligt”, säger Lars Pettersson.

För att hantera den snabba tillväxten har Nexus tillsatt Ralph Horner som regionchef för Tyskland, Österrike och Schweiz.

”Ralph är en mycket senior ledare, med mer än 20 års erfarenhet från mjukvarubranschen och mer än 10 års erfarenhet från säkerhetsområdet. Han känner marknaden väldigt bra och har ett pålitligt nätverk. Han är rätt person att ta Nexus affärer i regionen till nästa nivå”, säger Lars Pettersson.

Ralph Horner börjar på Nexus den 1 november, och lämnar då en position som vd för den europeiska regionen på IT-leverantören Forcam. Han har tidigare haft en rad andra ledande positioner på företag som exempelvis IT-leverantörerna Allegion och Software AG.

”Jag börjar på Nexus eftersom jag vill vara del av ett snabbrörligt företag med ambitiösa tillväxtmål inom säkerhetsområdet. Dessutom är jag säker på att mina insatser verkligen kommer att göra skillnad på Nexus – och att jag kommer att ha kul på jobbet”, säger Ralph Horner.

Han har tidigare gjort affärer med Nexus och känner företaget väl.

”Nexus har väldigt bra och motiverade människor, utmärkta produkter, en excellent kundbas, och en företagskultur som är i världsklass. Och att företaget är värderingsstyrt gör det verkligen unikt”, säger Ralph Horner.

Den nuvarande regionchefen, Bernd Dieckmann, övergår till en nyinrättad roll som säljchef.

Lars Pettersson, CEO på Nexus.lars.pettersson@nexusgroup.com

Carolen Ytander, CMO på Nexus.carolen.ytander@nexusgroup.com

Ralph Horner

Lars Pettersson

• nexus management

Om Nexus Group

Svenskägda Nexus Group är ett innovativt och snabbväxande produktbolag som utvecklar identitets- och säkerhetslösningar. Nexus teknik hjälper organisationer att digitalisera sina verksamheter på ett säkert sätt genom att: skydda e-handel eller nätbank, hantera fysisk och digital åtkomst, säkra kommunikation mellan saker, skydda e-tjänster i offentlig sektor, ta fram inloggnings- och passerkort, samt säkra inpassering.

Företaget har 300 anställda på 15 kontor i Europa, Indien och USA, samt ett globalt partnernätverk. Nexus mission är att bidra till ett säkrare samhälle, och allt företaget och dess anställda gör styrs av tre kärnvärden: we care, we innovate, we are committed.