Älvsbyhus målade ett visningshus i regnbågsfärger inför Stockholm Pride - på taket satt solcellspaneler från NIBE Energy Systems

​Regnsbågshus slog ett slag för människors lika värde och solkraft från NIBE

När småhustillverkaren Älvsbyhus valde att bli sponsor till Stockholm Pride gick de hela vägen. Med ett regnbågsmålat visningshus visade de vägen mot jämställdhet och människors lika värde. Och på taket monterades solcellspaneler från NIBE. NIBE Energy Systems har träffat Älvsbyhus VD för att höra mer om satsningen.

Hej Kent. Vilka reaktioner på ert hus har ni fått?

Reaktionerna på vårt regnbågsmålade Älvsbyhus har varit väldigt positiva. Stockholm Pride deltog faktiskt i målandet av huset och tyckte att detta var en rolig och inspirerande aktivitet för att stödja dem. Förutom det har vi fått positiva kommentarer från bland annat medarbetare, kunder och även flygpassagerare. Man kan nämligen se huset vid inflygningen till Arlanda.

Tror du att det finns en regnbågsmålad villa någon annanstans?

Jag är ganska säker på att något liknande inte gjorts innan, inte på detta sätt åtminstone. Det gjorde projektet ännu roligare så vi är väldigt glada och stolta över det. Vi tror på alla människors lika värde och vår värdering är enkel – vi skapar hem för alla familjer. Vi ville helt enkelt göra något konkret av våra värderingar och detta är ett sätt att visa det på.

Varför har ni satt solcellspaneler på ert "Regnbågshus"?

Det är ett prisvärt tillval som efter cirka tio år genererar vinst och under hela sin livslängd drar sitt strå till stacken vad gäller vår gemensamma hållbara framtid.

Hur ser du på intresset för solenergi framåt?

Det kommer sakta att fortsätta öka. Det behövs inte mycket till nu i priseffektivitet och energikostnadsökning innan även vi i Sverige ser en exponentiell ökning av solenergilösningar.

Hur satsar Älvsbyhus på solen?

Vi har sedan länge vårt förmånliga 3 kW-solcellstillval. Vi har också en NIBE 6kW-anläggning samt en Smartflower på vårt huvudkontor, som vi ska utvärdera. Mer kan komma.

Hur ser era kunder på era solenergilösningar?

Än så länge är intresset störst bland kunder med ett aktivt miljöintresse, men vi ser en fortsatt ökning.

Älvsbyhus avsiktsförklaring bakom sponsorskapet av Stockholm Pride

Några är svarta. Några gula. Flera vitaste vitt. En del är av tradition röda, med vita knutar.
Men, alla våra hus är välkomnande hem för familjer. Sköna människor av alla de slag som valt att leva tillsammans. För kärlekens skull.
Vi älskar den grundläggande tanken om människors lika värde. Och därför är det också självklart för oss att aktivt stötta Stockholm Pride.
Oavsett vem du är så är slutpoängen för oss densamma. Vi levererar högkvalitativt boende till marknadens bästa pris till alla. Ett smartare val, helt enkelt.