NIBE tar ytterligare kliv in i ditt smarta hem

NIBE tar ytterligare kliv in i ditt smarta hem

NIBE Energy Systems ligger i täten bland företag att nyttja tjänsten IFTTT (If This, Then That). Ett verktyg som ligger i teknologins framkant och gör din vardag enklare. NIBE och IFTTT gör det möjligt att koppla upp din värmepump mot en funktion i ditt hem eller smartphone.

– Det smarta hemmet är bara i sin linda, men det är nog ett av de mest spännande områden som finns just nu. Och vi på NIBE är i centrum av det, säger produktchef Andreas Johnsson.

Utveckligen mot ”smarta hem” går rekordsnabbt och NIBE är med på tåget. Redan 2012 lanserades NIBE Uplink, en funktion som gör det möjligt att via en app styra och kommunicera med din värmepump. Nu utvecklas NIBE Uplink och gör det möjligt att exempelvis koppla samman värmepumpen med din Google Calandar.

Verktyget IFTTT bidrar till en helt ny generation lösningar som gör att vem som helst kan bygga ihop egna lösningar anpassade för sin vardag. Förkortningen står för If-This-Then-That, ungefär ”om något händer så händer detta också”. I detta verktyg har ledande företag, däribland NIBE, lagt upp olika funktioner som du själv kan kombinera för att göra vardagslivet enklare. Som användare skapar du ett ”recept” med en ”Trigger” och sedan en ”Action”– En händelse och en efterföljande konsekvens.

En post med ordet ”semester” i Google Calendar kan exempelvis göra att värmepumpen går in i semesterläge. Och ett larm från värmepumpen kan skapa en ”att göra”- post i din fastighetsskötares Evernote.

– Vi på NIBE har valt att som Actions ha att öka ventilationen, höja varmvattentemperaturen, ändra temperaturen eller gå in i hemma- eller bortaläge. Som Trigger har vi alarm från värmepumpen, berättar Andreas. Sedan är det upp till användaren att kombinera detta med andra tjänster efter eget huvud.

Det viktiga är att de smarta funktionerna blir så pass användarvänliga att de verkligen blir använda. Framtiden ligger i olika typer av samlade hemstyrningar, där du från en och samma app kan styra alla de saker i ditt hem som går att styra. Vare sig det är en diskmaskin eller en garageport, säger Andreas Johnsson och avslutar:

– Det smarta hemmet är bara i sin linda, men det är nog ett av de mest spännande områden som finns just nu. Och vi på NIBE är i centrum av det!

NIBEs funktioner finns nu tillgängliga på IFTTT. https://ifttt.com/nibe_uplink