Glendronach visar var whiskyskåpet ska stå

Pressmeddelande  •  2012-09-28 17:46 CEST

Glendronach är ett destilleri som går sina egna vägar, och som egentligen alltid har gjort det. Glendronach har mer än något annat destilleri valt att lagra sin whisky på sherryfat. Om andra destillerier kan kalla sig sherryhus, är Glendronach ett sherrytempel. Nu lanserar Nigab inte mindre än fem mäktiga singel cask-buteljeringar med gammal ädel sherrylagrad whisky och en fascinerande muskatellagring ovanpå detta.

Single cask är exklusiv whisky från ett enda utvalt fat, utan färgtillsatser, kylfiltrering eller nedvattning. Whisky blir aldrig mer genuin och mer äkta än från ett singelfat. Dessvärre blir antalet flaskor alltid mycket begränsat, sällan fler än några hundra, och efterfrågan är väldigt stor.

Glendronach är ett av Skottlands vackraste destillerier där det ligger inbäddat mellan böljande kullar och forntida stenhus vid Dronach Burn i södra Speyside. Glendronach var det sista destilleriet i Skottland som värmde sina pannor med öppna koleldar. De glödande kolbäddarna släcktes för gott 2005, och blott tio år tidigare stängdes de gammaldags maltgolven. Den whisky som Glendronach nu har släppt är därför helt unik eftersom den är både golvmältad och direkteldad.

Glendronach husstil
Glendronach är den mörka whiskyns hus. Äldre buteljeringar kan vara svarta som cocacola och sprängfyllda med kryddiga smaker. Generellt brukar man säga att 75 procent av smakerna i en whisky kommer från faten. I Glendronachs fall är det mer än så. Orsaken är den bergfasta övertygelsen om att whisky ska mogna länge på spanska välmatade sherryfat. Sherrylagringen ger typiska vinösa smaker med toner av russin, dadlar, fikon, läder, mörk choklad, svarta vinbär och cigarrlåda. Doften är dov, mörkt fruktig och brukar leda tankarna till frisk höstskog med multnande löv och fuktig mossa.

Fakta om Glendronach
Glendronach ägs sedan 2008 av destilleribolaget Benriach Distillery Co som bildades 2004 när två sydafrikanska dryckesimportörer och Billy Walker, whiskyveteran från Burn Stewart, köpte Benriach från Pernod Ricard. Glendronach, som också köptes från Pernod Ricard, och Benriach är därmed två av få helt privatägda destillerier i Skottland. Tillsammans har de båda destillerierna en kapacitet av över fyra miljoner liter ren alkohol årligen.

–    Glendronach, som grundades 1826, är ett av Skottlands äldsta licensierade destillerier.
–    Glendronach är högskotska och betyder ”dalen med björnbärsbuskarna”
–    Glendronach har behållit mycket av sin gamla utrustning och produktionen är hantverksmässig.
–    Glendronach har mycket lång jästid och pannorna värms ovanligt sakta, vilket var för sig bidrar till ett fruktigt destillat.
–    Glendronach var länge toppmalten i den berömda blenden Teacher’s

Art nr                            Pris Systembolaget
8570301    1971 cask # 1247 / 41YO / PX sherry puncheon        5399 kr
8535401    1978 cask # 1068 / 33YO / Oloroso sherry puncheon    2599 kr
8512901    1989 cask # 4885 / 23YO / Moscatel barrel        1399 kr
8546801    1990 cask # 2966 / 22YO / PX sherry puncheon        1349 kr
8511901    1993 cask # 536 / 19YO / Oloroso sherry butt        1249 kr

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.