Kvalitetsproducent från Bourgogne lanserar välgjord och koncentrerad Pinot Noir i Sverige för under 100-lappen!

Pressmeddelande  •  2012-03-06 12:53 CET

From 1 april finns den på hyllan på Systembolaget i ordinarie sortimentet.  Från den välrenommerade producenten Maison Albert Bichot. Druvorna kommer från gamla stockar som ger bra koncentration och komplexitet i vinet.

Bourgogne Vieilles Vignes Pinot Noir 2009
97 kronor
Artikelnummer 5470-01
Lansering 1 april
Ordinarie sortiment
Alkoholhalt 12,5%
Volym 75 cl
Modul  T1

Maison Albert Bichot som grundades redan 1831 är fortfarande helägt av familjen Bichot och drivs nu av sjätte generationen. Under företagets hela historia har vinproduktionens "savoir-faire" ärvts från far till son. Företaget fungerar både som vinodlare och négociant och dessa båda verksamheter ser man som ett mycket bra komplement till varandra. Totalt äger familjen 100 hektar mark i Bourgogne för vinodling. Bichots viner finns idag i mer än hundra länder över hela världen.

Maison Albert Bichot har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen White Winemaker of the Year International Wine Challenge 2011. Den största vintävlingen i världen med mer än 10 000 provade viner. För 7 år sedan, 2004, tilldelades Albert Bichot motsvarande pris för sina röda viner.

• Vinet finns tillgängligt from 1 april i ordinarie sortimentet!

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.