Nigab tar över klassisk munklikör - Frangelico

Pressmeddelande  •  2012-04-03 15:28 CEST

Den första april tar Nigab över en av världens stora likörer på Systembolaget och i Horeca-sortimentet. Den italienska hasselnötslikören Frangelico.

Frangelico är uppkallad efter franciskanerunken Fra Angelico, en ensam eremit som höll till i bergen i Piemonte i norra Italien på 1600-talet. Brother Angel (it. Fra Angelico) levde på vad han kunde tigga ihop och på vad naturen och herren gav honom. Det sägs att det var han som på uppdrag av Gud gjorde den första hasselnötslikören.

Sanningen om Frangelicos ursprung är förmodligen mer profant än så, men sant är att munkarna vid klostren drev små jordbruk och att de tidigt lärde sig att odla vin, destillera drycker och tillverka klosterlikörer.

Den första moderna hasselnötslikören skapades 1891 då familjen Barbero etablerade en vinfirma i nord-italien, men det skulle dröja nästan 100 år innan de började experimentera med så kallade ”Monk Bitters” När Hasselnötslikören Frangelico lanserades 1981 kom traktens legend om den gamle tiggarmunken väl till pass. Man tog fram en munkformad flaska med ett rep kring midjan och succén var given.

I dag räknas Frangelico till en av världens stora likörer, vid sidan av Amaretto och Cointreau är den en omistlig del i den moderna drink- och bartraditionen.

Smaknoter:
Frangelico får sin berömda karaktär av rostade hasselnötter som krossas och långsamt får avge sin smak i en destillationsprocess. Hasselnötsdestillatet smaksätts sedan med ett stort antal örter och kryddor där kaffe, kokos, vanilj är några av de viktigaste, blandningen får sedan vila i flera veckor innan den tappas på sin munkflaska.

Färg: svagt gulbrun
Doft: nötter, mandel, söt vanilj och kakao
Smak: Nutella, rostade nötter, mandel, honung, inslag av vanilj och syrliga bär, i eftersmaken mjölkchoklad och en lätt citruston.

87766-02 Frangelico 35 cl 99 kr

Fakta om Frangelico

• Fra Angelico är fortfararande ett vanligt munknamn. En av Italiens mest berömda renässansmålare bar också samma namn
  • Frangelico är en stor produkt i USA och på den globala taxfreemarknaden
  • Varumärket ägs i dag av den italienska dryckesjätten Campari
  • Frangelico tillverkas i staden Canale, cirka 40 mil sydost om Turin
  • Frangelico är en klassisk ingrediens i drinkar som: Hazelnut Martini, Frangelico Colada,
  • Frangelico Cranberry och många fler, men kan också med fördel drickas ren till kaffe och desserter.

Frangelico är ett av ett 40-tal varumärken hos den italienska dryckeskoncernen Gruppo Campari med bas i Milano. Camparigruppen är idag världens sjätte största bolag i dryckesbranschen. Gruppens mest kända produkter är Cinzano, whiskyn Glen Grant och naturligtvis bittern Campari som skapades av i Milano av caféägaren Gaspare Campari i mitten av 1860-talet. Gruppo Campari marknadsför sina produkter i över 190 länder.

För mer information:

Magda Roszkowska
Brand Manager
magda@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 26 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.