Ny Pinot Noir från ”mästaren av terroir”

Pressmeddelande  •  2012-09-11 20:14 CEST

Gunter Künstler från Hochheim am Main i södra Tyskland är en legendar i vinvärlden. På senare år har hans vineri, Weingut Künstler, presenterat viner av sådan dignitet och av så vitt skilda slag att recensenterna häpnat. Senast i raden är en rubinröd pinot noir från 2009.

Alla vet att det är vingården och inte vineriet som gör vinerna. Denna sanning är aldrig så uppenbar som hos Gunter Künstler. Det finns förmodligen ingen vinodlare vars förhållandevis små ägor bjuder på så varierad jordmån, från den torraste, kalkrika, väldränerade myllan, till lössjord, sand och kompakt, fuktbevarande lera.  Detta ger Gunter Künstler fler instrument i sin orkester än någon annan vinodlare och när han släpper fram sina solister är kompositionen lika mästerlig som oförutsägbar.

Weingut Künstler ligger i distriktet Rheingau där Rhens biflod Main gör en sväng åt väster strax innan den rinner upp i Rhen. Sluttningarna ligger i perfekt skuggfritt söderläge. Väl skyddat från nordliga vindar bildas ett medelhavslikt mikroklimat som ger unika möjligheter. Man odlar till exempel citroner, fikon och mandel i dalen. Platsen kallas ”Den rika dalen” eftersom det är den varmaste platsen i Rheingau.

Künstlers Pinot Noir Tradition 2009 har odlats på sluttningar med lössjord och en ovanligt fuktig lerjord. Avkastningen är liten och ger fylliga viner med mycket stor utvecklingspotential.

Smakprofil
Efter jäsningen har vinet lagrats i 10 månader på franska ekfat. Lagringen ger en läderartad, frisk doft med choklad-, vanilj- och tobakskänsla. Vinet är rubinrött, och kraftfullt med inslag av körsbär, svarta vinbär och mineraler. Här finns också vildhallon och smultron i en frisk fruktsyra. Det är ett tydligt vin med balanserade tanniner och flerårig lagringspotential. Pinot Noir Tradition 2009 är optimalt till oxfilé och bättre kötträtter, men också strålande i kombination med hårda smakrika ostar. Kryddiga rätter med örtsåser som lamm, vildand och annat mörkare kött blir också en storslagen smakupplevelse.

Nr 9524701 Künstler Pinot Noir Tradition 2009: 149 kr

Fakta om producenten
Weingut Künstler är en av de mest respekterade vinproducenten i lilla Rheingau, som är det mest ansedda av de tyska vindistrikten. Företaget grundades 1965 av Franz Künstler, vars familj tvingats på flykt från tjeckiska Mähren där de odlat vin sedan 1600-talet. I dag ansvarar sonen Gunter Kunstler för verksamheten. Weingut Künstler är prestigevineriet i Rhengau och man tillverkar en mängd olika viner.

–    Regionen Rheingau räknas som världens minsta vinregion
–    I Rheingau odlas bara någon enstaka procent av Tysklands viner
–    Weingut Künstlers vingårdar anses ha det bästa läget i Hochheim
–    Det sägs att cisterciensermunkar började odla vin i Rheingau redan på 1100-talet
–    Riesling dominerar Weingut Künstlers produktion

För mer info kontakta
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.