Nyheter på Systembolaget 1:a december 2010: BenRiach - single caskbuteljeringar

Pressmeddelande  •  2010-11-26 12:26 CET

Den 1:a december släpper BenRiach en serie single caskbuteljeringar i Sverige. Vi är mycket glada att dessa kommer till Sverige trots att det är små kvantiteter. Första till kvarn...

Art nr        Namn                                  Cask                                    År    Antal    Pris Systembolaget
48601301    BenRiach 33YO Cask 8795    Hogshead                                  1976    6     1 702,00 kr
48602101    BenRiach 33YO Cask 1033    Pedro Ximinez Sherry Hogshead    1977    12    1 699,00 kr
48601401    BenRiach 32YO Cask 4417    Tokaji Hogshead                         1978    6     1 581,00 kr
48601501    BenRiach 30YO Cask 7511    Bourbon Barrel                            1979    6     1 662,00 kr
48602201    BenRiach 30YO Cask 2532    New Wood Oak Barrel                  1980    12    1 514,00 kr
48601601    BenRiach 28YO Cask 2589    Bourbon Barrel                            1981    6     1 266,00 kr
48601901    BenRiach 25YO Cask 4052    Tawny Port Hogshead / Peated    1984    6     1 103,00 kr
48601801    BenRiach 25YO Cask 493    Hogshead                                    1984    6     1 101,00 kr
48601701    BenRiach 19YO Cask 4389    Virgin Oak Barrel                         1991    6        859,00 kr
48602001    BenRiach 17YO Cask 7420    Gaja Barolo Hogshead                  1993    6        761,00 kr

Den skotska whiskyindustrin upplevde en våldsam expansion under 1890-talet och en mängd nya destillerier startades. Denna snabba expansion följdes dock snart av en lika snabb nedgång och mängder av destillerier fick stänga. Bland de som drabbades var BenRiach, öppnat så sent som 1898 och stängt igen redan år 1900. Det lades då i malpåse i väntan på bättre tider, och öppnades inte igen förrän 1965.

Sedan produktionen återupptogs har BenRiach varit en populär ingrediens i många blended scotch whiskies, men trots de senaste årens maltwhisky-boom har BenRiach varit svår att få tag på som single malt.

Nu är BenRiach dock åter tillgänglig i en buteljering direkt från destilleriet. Detta har blivit möjligt då destilleriet år 2004 köptes av en grupp affärsmän under ledning av Billy Walker, en man med mycket lång erfarenhet av whiskybranschen.

Det mjuka vattnet och de unika destillationspannorna är förklaringen bakom den unika och komplexa smaken hos BenRiach. BenRiach har en mjuk och fyllig smak, med inslag av honung och vanilj. Den mjuka stilen kompletteras av en lång eftersmak med toner av kryddor och choklad.

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.