Tio Pepe En Rama – edition 2012

Pressmeddelande  •  2012-07-13 12:23 CEST

Tio Pepe En Rama producerades första gången 2010 till Gonzalez-Byass 175-årsjubileum. Vinet sålde slut i ett nafs, och man beslutade därför att göra det till en årlig tradition. Varje år väljs en historisk Tio Pepe-etikett som får pryda flaskan. Den totala produktionen är mycket begränsad, och i år har Sverige för första gången fått en tilldelning på 60 flaskor.

Smakbeskrivning
Färg: Ljusgul.
Doft: Stor, elegant doft med friskhet och tydlig nötighet.
Smak: Helt torr, mycket komplex med kraftig fino-karaktär och inslag av citrus och mandel.

Nr 76237 Tio Pepe En Rama Edition 2012 - 149 kr
Säljstart 2012-07-10

Fakta om producenten
Gonzalez-Byass startades redan 1835 av Manuel Maria Gonzalez Angel. Företaget fick sitt namn då han snart lät sin engelske Robert Blake Byass gå in som partner. Gonzalez-Byass har sedan starten varit en av de ledande producenterna av sherry.
I det flacka landskapet runt staden Jerez i sydligaste Spanien breder stora vingårdar ut sig, där man odlar druvorna till produktionen av sherry. De bästa vingårdarna har en tät, kalkhaltig jordmån som kallas albariza, som bevarar fuktigheten under de brännheta somrarna och ger druvor med en perfekt syrabalans. Druvorna till Tio Pepe kom- mer uteslutande från albariza-vingårdar.

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.