"Det mänskliga kapitalet" - sjunde filmen i vår digitala berättelseserie: "En (o)möjlig kombination?"

Pressmeddelande -

- Att stötta en anhörigfråga är inget som behöver kosta något för arbetsgivaren. Att arbeta för en frisk personal tar tillvara på det mänskliga kapitalet.

Det säger Ingrid Sandelin som är ordförande i Anhörigföreningen i Hörby. Hon bjöd in Arbetsgivare för anhöriga till en företagsträff förra hösten och idag är två utav de medverkande arbetsgivarna medlemmar i nätverket. ”Det mänskliga kapitalet” är den sjunde filmen ur vår digitala berättelseserie ”En (o)möjlig kombination?”.

Projektet ”Arbetsgivare för anhöriga” vill lyfta anhörigfrågan och kombinationen yrkesverksam och anhörig. Mot bakgrund av det har projektet i samverkan med (H)järnkoll och Unga Berättar tagit fram åtta digitala berättelser i samarbete med anhöriga, arbetsgivare, anhörigkonsulenter samt anhörigföreningar. Berättelserna ska spridas på arbetsplatser runt om i Sverige och fungera som informations- samt diskussionsunderlag kring vad en arbetsgivare kan göra för att underlätta för sina medarbetare som samtidigt är anhöriga.

Arbetsgivare för anhöriga är ett samarbetsprojekt mellan Nationellt kompetenscentrum anhöriga och Anhörigas riksförbund. Vi arbetar för ett mer anhörigvänligt arbetsliv som innebär att arbetsplatser runt om i landet ska fungera i livets alla skeden. Arbetsgivare bör ha ett anhörigperspektiv i styrdokument såväl som i det systematiska arbetsmiljöarbetet. De senaste två åren har Arbetsgivare för anhöriga lagt grunden för ett nätverk med anhörigvänliga arbetsgivare med syfte att dessa ska utbyta erfarenheter och kunskaper kring kombinationen yrkesverksam och anhörig. En hållbar arbetsplats är också en attraktiv arbetsplats med minskad, stressrelaterad sjukfrånvaro och ökad produktivitet.

Länk till filmen: http://www.anhoriga.se/arbetsgivare-for-anhoriga/digitala-berattelser/det-manskliga-kapitalet/

Via Arbetsgivare för anhörigas webbplats: www.arbetsgivare.anhoriga.se kommer det att lanseras en film i veckan med ett uppehåll under sommaren, så håll utkik!

Tillsammans skapar vi ett hållbart arbetsliv för alla!

Fotnot: Arbetsgivare för anhöriga använder begreppet anhöriga för de som stödjer, hjälper eller vårdar en person som de har en relation till.

Kontakt: Karin Holmåker, projektkoordinator, karin.holmaker@anhoriga.se, 0480-41 80 34

Ingrid Sandelin, ingrid.sandelin@sjobo.nu, 070-571 15 96