Pressinbjudan - Mötesdag om anhörigfrågor i Sundsvall

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 09:30 CEST

Drygt 1,3 miljoner personer vårdar, hjälper eller stödjer en närstående. Det innebär närmare var femte person i vuxen ålder, enligt Socialstyrelsens senaste befolkningsstudie. Utan de anhörigas omsorgsinsatser skulle samhället inte klara av att tillgodose medborgarnas behov av omsorg.

Nationellt kompetenscentrum Anhöriga bjuder därför in press och media för att rapportera om mötesdagen i Sundsvall.

Under mötesdagen deltar bland andra Socialstyrelsen, Anhörigas Riksförbund och Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa. Under mötesdagen hålls seminarier, föreläsningar och workshops inom områdena – anhöriga till äldre, anhöriga till personer med psykisk ohälsa, barn som anhöriga, samt anhöriga till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning.

Var: Folkets park i Sundsvall.

När: Onsdagen den 24 oktober. 09:30-16:30.

Kontakt:
Lennart Magnusson, verksamhetschef, NkA. Tfn: 0480-41 80 21
Fredrik Jansson, Informatör - äldre. Tfn: 0480-41 80 25
Ellinor Bjurnemark, informatör - flerfunktionsnedsättning. Tfn: 0480-41 80 36
Karoline Ödell, informatör – barn som anhöriga. Tfn: 0480-41 80 39

Nationellt kompetenscentrum Anhöriga
Tillsammans med anhöriga, professionella och beslutsfattare vill vi göra skillnad för anhöriga och deras närstående. Vårt mål är att bidra till en förbättrad och effektivare vård och omsorg för alla.

Kommentarer (0)