Alla behöver en Sten på jobbet

Nyhet   •   Feb 17, 2017 13:49 CET

Vi besökte Magnus Karlsson som driver No Problems Scaffolding Örebro, i Vintrosa strax utanför centrum. Magnus började jobba med ställningar för en konkurrent i Värmland men tog så småningom chansen att starta upp verksamheten i Vintrosa 2015 och veckopendlar från Uddevalla sedan dess.

Magnus hyr in sig på ett litet område hos Anders Schakt där Sten Andersson jobbat extra efter pensionen. En dag knackar Sten på och frågar lite försiktigt:

- Behöver du hjälp?

- Nja, med vadå? svarar Magnus

- Det ser förfärligt ut på gården, tänkte du ville ha hjälp att få ordning ...

Sedan den dagen för drygt ett år sedan har Sten Andersson varit en stor och välkommen resurs i den dagliga driften på gården och han är en trygg och populär medarbetare för alla i företaget.

MER ATT GE EFTER PENSIONEN

Sten gick i pension vid 65, efter många år som resemontör för ett danskt företag. I företaget var det praxis att gå i pension vid 65, men Sten hade mer att ge. Ett år efter pensionen fick han nog och ville komma ut och träffa folk. Efter tre års arbete för en kollega som var verksam inom fjärrvärme började han hjälpa till lite smått på Anders Schakt i Vintrosa, som är en gammal bekant.

På så sätt möttes Stens och Magnus vägar och Sten har sedan dess visat sig vara oumbärlig. Eftersom Magnus veckopendlar finns Sten alltid nära tillhands även kvällar och helger om något skulle behöva ses över på gården.

Det va en propp som gick här för ett tag sedan så att vattnet stannade. Då var Sten snabbt på plats och fixade det. Han är guld värd, säger Magnus Karlsson, VD på No Problems Scaffolding Örebro.

OUMBÄRLIG RESURS FÖR OSS

Sten jobbar måndag till fredag och hjälper till med allt möjligt. Han har stenkoll på allt material som finns på gården, allt är snyggt och prydligt separerat och märkt. Han gillar att köra och hämtar och lämnar av material på industrierna och även ute på fasadjobben med kort framförhållning.

Det gör att Magnus kan lägga tid på att hinna räkna på jobben och planera för personalen. Materiallistorna lämnar han till Sten som då packar bilarna som står redo att åka ut på jobben på morgnarna.

Han har även koll på bilparken, byter däck, ser till att bilarna är fulltankade och lämnar dem på service när det behövs.

Han är en riktig klippa den där Sten.