Naturnära Sjölunda skola byggs i Lidköping

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2017 11:51 CET

Sjölunda skola byggs i samarbete med MVB Astor Bygg AB

I utkanten av Lidköping byggs Sjölunda skola, en helt ny skola med plats för 350 elever i klasserna F-6. Sjölunda skola kommer att kopplas ihop med Sjölunda ängs förskola. Första delen av skolan ska vara klar i augusti 2017. Hela skolan beräknas vara inflyttningsklar under 2018.

No Problems Scaffolding Skaraborg har genom MVB Astor Bygg AB fått i uppdrag av Lidköpings Kommun att leverera ställning för bygget av nya Sjölunda skola i Lidköping.

Projektet omfattar uppförande av ny skola som dockas ihop med befintlig förskola. Närmast förskolan byggs en gemensam matsal. I mitten av skolan kommer det att finnas en huvudentré till en kombinerad samlingssal och biblioteksdel. Till skolans södra del uppförs en gymnastikhall som ges sådana mått att den är attraktiv för föreningslivet att hyra för inomhusträningar.

Byggnaderna ges flexibla och öppna lösningar så byggnaden sett över tid utgör en långsiktigt hållbar bebyggelse Hållbar samhällsutveckling kommer att vara ledord för både skolan och planerad bebyggelse för övrigt i Sjölunda äng. Alla byggnader inom skolområdet ska uppföras som Miljöbyggnad silver.

Källa: mvbab.se / lidkoping.se