Elhybridbuss med trådlös laddning invigd i Södertälje

Inom kort kommer Nobinas förare i Södertälje att börja köra en nyutvecklad elhybridbuss från Scania med trådlös hållplatsladdning. Bussen kommer att trafikera SL:s linje 755 och det är första gången tekniken testas i Norden.

Både buss och hållplatslösningen ingår i ett forskningsprojekt där SL, Scania, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH samverkar för att utveckla en tyst och hållbar kollektivtrafik. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten.

Scania skriver att den trådlösa hållplatsladdningen innebär att bussen parkerar över ett laddsegment i marken vid laddningsstationen, där laddningen sker automatiskt. Designen av den induktiva tekniken har anpassats för att inte störa befintlig stadsmiljö och är i princip osynlig. Sju minuters trådlös laddning räcker för att köra hela den 10 km långa linje som bussen ska trafikera.

Bussen laddas trådlöst vid ändhållplatsen Astrabacken och laddstationen invigdes tidigare i veckan av bland annat miljöminister Karolina Skog och SL:s ordförande och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.

Vi på Nobina ser fram emot över att få vara med och utveckla kollektivtrafiken.

– Jag tror våra förare tycker att det är jättespännande att få vara med och bidra till förnyelsen inom hela kollektivtrafiken, säger Pär Johansson, Nobinas trafikchef i Södertälje.

• Kollektivtrafik

• buss