Knapp på bussförare ska locka fler att bära reflex

Nästan 75 procent av bussförarna som kör regionbussarna i Uppland uppger i en undersökning att många struntar i att bära reflex. Därför kommer förarna under kommande veckor att bära en knapp som påminner om vikten av att använda reflex.

I samma veva kommer Nobina även dela ut över 1 000 reflexer i Uppland, med fokus på linjer som har utsatta hållplatser där det är extra viktigt med reflex.

En reflex kan rädda ditt liv. Den gör det lättare för bussförare att se fotgängare vid övergångsställen och hållplatser.

- Det är dock även viktigt att du rör på dig för att en reflex ska synas bra. Och för bästa resultat ska reflexen sitta i knähöjd, berättar Elin Larsson, bussförare i Uppland.

Under kommande veckor delar Nobina ut över 1 000 reflexer på bussar och hållplatser i Uppland för att uppmärksamma och påminna om vikten av att bära reflex. I den mån vi hinner besöker vi även boenden för flyktingar och förskolor och informerar om vikten av att bära reflex.

- Våra bussförare har delat ut reflexer under ett antal år för att hjälpa våra kunder synas bättre. Även i år kommer våra förare att dela ut reflexer. Vi har fokus på linjer där behovet är som störst. Samtidigt som vi delar ut informerar vi även om att reflexer är en färskvara som behöver bytas ut från år till år, säger Malin Säker, marknadsutvecklare på Nobina i Uppland.

Platser och tidpunkter när det är extra viktiga att bära reflex:

• Strax innan gryning och skymning, om du har mörka kläder syns du inte
  • På landsbygden och i stad med mycket annan störande ljusbild
  • Hållplatser där det saknas belysning
  • Hållplatser som ligger direkt efter kurvor

Exempel på platser där Regionbussarna kör:

• Riksväg 55, exempelvis mellan Litslena och Flogsta. Här finns reflexsnurror vid vissa hållplatser som är till stor hjälp för bussförare när de används.
  • I Uppsala, Rapsgatan norra, Vimpelgatan, Luthagsesplanaden
  • Dr Westerlundsgata i Enköping
  • Riksväg 288, västerut, exempelvis Alunda till Östhammar
  • Väg 600, norrut, Högsta, Bäcklösen, Tierps Kyrka, Lämpersbo
  • Linje 844 mot Uppsala

För mer information eller möjlighet att vara med under aktiviteten, kontakta:
Malin Säker, marknadsutvecklare Nobina Uppland
070-992 19 11, malin.saker@nobina.se

Reflexen - en färskvara! Du bör byta dina reflexer varje år. När reflexerna ligger i jackfickan med nycklar blir de repiga och syns sämre. Det är också bra att undvika värme och vatten då reflektionsförmågan kan bli sämre.

Så här kontrollerar du en gammal reflex: Häng upp den gamla reflexen och en ny reflex i ögonhöjd ett mörkt rum. Lys på reflexerna med en ficklampa från ca fyra meters avstånd.Om den gamla reflexen syns betydligt sämre än den nya är det dags att byta ut den.

Fler tips hittar du hos Trygg Hansa och NTF.

// Bildfakta: Lazaro Caballero och Elin Larsson bussförare i Uppland

............................

Trafikområde Uppland, med verksamhet bl.a. på orterna Östhammar/Öregrund, Heby, Skutskär och Österbybruk är ett av Nobinas 17 trafikområden i Sverige. Med drygt 600 anställda och 170 bussar ansvarar vi för att varje dag förenkla vardagsresorna för våra kunder i området. Busstrafiken drivs och utvecklas här i nära samarbete med vår uppdragsgivare kollektivtrafikförvaltningen, UL.

• Undersökningar

• busschaufför