4 finalister från Nobina och Swebus i Bussförar-SM 2013

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 08:18 CEST

Rekordmånga var med och tävlade i årets upplaga av Bussförar-SM. Nästan 50 procent fler jämfört med 2012. I år var hela 506 förare anmälda till tävlingen och nu har 16 gått vidare till finalen på Gillingebanan, norr om Stockholm, den 7 september.

Tävlingen genomförs i flera steg. Steg ett är ett webbaserat teoriprov och utifrån deltagarnas resultat utses 16 finalister. Nästa etapp är finalen på Gillingebanan. Den dagen bjuder på flera tuffa prov: Halkkörning med undanmanöver, manöverprov med precisionskörning mot uppställda koner, teoriprov, eco driving i simulator och test av kunskaperna vid en katastrof under realistiska former. Vid en prisceremoni den 12 november koras vinnaren, andrapristagaren och tredjepristagaren.

Bussförar-SM arrangeras av BuA i samarbetet med tidningarna RES- och TRAFIKFORUM.

Här är toppnamnen från Nobina och Swebus:
Björn Karlsson, Uppsala, Nobina
Johnny Bogman, Norrtälje, Nobina
Nicklas Nilsson, Örebro, Nobina Sverige
Sabina Strömmare, Kil, Swebus

Varmt välkommen till finalen i Bussförar-SM den 7 september på Gillingebanan!

Bra jobbat och stort grattis till alla finalister!

Nobina Sverige svarar för nära 30% av den linjelagda kollektivtrafiken med buss i Sverige. Vi bedriver trafik åt uppdragsgivare i hela landet, bland annat SL, Västtrafik och Skånetrafiken.Varje år görs cirka 200 miljoner resor med våra bussar. Vi är 6000 medarbetare, kör 2300 bussar och omsätter ca 4,4 miljarder kronor per år.

Nobina Sverige är en del av Nobina-koncernen som är ett av Nordens största persontrafikföretag, med inriktning på regional kollektivtrafik i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt interregional trafik i egen regi genom dotterbolaget Swebus.