ISO-certifiering av Stockholmstrafiken

Nobina Sverige fortsätter arbetet med att ISO-certifiera verksamheten. De trafikområden som nu är certifierade omfattar ca 400 bussar och 1300 medarbetare i Stockholm.

Till sommaren 2010 kommer all Nobinas verksamhet inom SL-trafiken att vara certifierad inom miljö och kvalitet.

- Målet är att hela vår verksamhet i Stockholm, med ca 2000 medarbetare och 700 bussar som vi kör åt SL, ska vara certifierad inom kvalitet och miljö före 1 juli 2010, säger Jonas Kempe, operativ chef för Nobina i Stockholm.

- Det är glädjande att se ett så bra resultat tack vare entusiastiska och miljömedvetna medarbetare, och vi har fått ett mycket bra stöd från SL i detta arbete, fortsätter Jonas Kempe.

I mars 2009 fick Nobina Sverige (tidigare Swebus) sina första ISO-certifikat avseende kvalitet och miljö (ISO 9001:2008 samt ISO14001:2004) för huvudkontoret i Solna och trafikområde Kallhäll väster om Stockholm. De trafikområden som nu certifierats är Huddinge/Botkyrka, Södertälje och Tyresö. Under våren certifieras Nacka/Värmdö och Bromma.

- Certifieringen innebär att vi fått en kvittens på kvaliteten i det omfattande miljö- och kvalitetsarbete som vi redan bedriver inom Nobina, säger Jan Bosaeus, VD på Nobina Sverige. Arbetet har gått mycket smidigt tack vare att Nobina redan arbetar processorienterat och att miljö- och kvalitetsarbetet är en integrerad del av koncernens verksamhetsstyrning. När Stockholm blivit klart kommer vi att gå vidare för att certifiera alla våra trafikområden i hela landet.

- Syftet med ISO-certifieringen är att påtagligt minska vår miljöpåverkan och att få nöjdare kunder genom att hela tiden mäta och följa upp det som påverkar kundupplevelsen, säger Mathias Mårtensson, kvalitetsanalytiker på Nobina Sverige.

Vill du veta mera kontakta gärna Jonas Kempe, operativ chef Stockholm
E-post:
jonas.kempe@nobina.se Tel 08-410 65 421.

Vi förenklar människors vardagsresor

Nobina Sverige AB (tidigare Swebus AB) står idag för nära 30% av den offentliga busstrafiken i Sverige. Vi bedriver linjetrafik på entreprenad åt uppdragsgivare i hela landet, som t ex SL, Västtrafik och Skånetrafiken, samt lokal beställningstrafik.

Nobina Sverige AB har 7000 medarbetare, 2100 bussar och omsätter ca 4,5 miljarder kronor per år. Varje år har vi ca 200 miljoner påstigande kunder.