Årets gravlax 2012

Mitt i julrushen fick Magnus Johansson beskedet att han vunnit Årets Gravlaxtävling. En överraskad Magnus fick ta emot Stockholm Krogs vandringspokal samt en skreifiskeresa för två personer till nordnorge arrangerad av Norges Sjömatsråd.

Tävlingen Årets Gravlax är öppen för alla inom hotell- och restaurangbranschen och arrangeras av Stockholm Krog i samarbete med Ekofisk och Norges Sjömatsråd. Syftet med tävlingen är att främja yrkeskompetensen och hantverket i branschen.

Det var första året som tävlingen arrangerades och tolv bidrag hade lämnats in till Ekofisk. Juryn bestående av Pelle Omberg, Maria Åhman och Mikael Lundin från Ekofisk samt Line Kjelstrup från Norges Sjömatråd kunde efter en första provning utse fyra finalister. Av dessa utmärkte sig två för sin fina balans, angenäma smak och konsistens.Till slut enades dock juryn om att Hotel Skeppsholmens gravlax var bäst.

Juryns motivering:

”En fint kryddad gravlax med vackert utseende och fin konsistens. Smaken är väl balanserad med angenäm sälta och sötma. En trevlig touch av enbär och ingefära gav laxen en fin julkaraktär.”

Om Hotel Skeppsholmen

Skeppsholmen är beläget mitt i det brusande Stockholm som har lockat gäster från när och fjärran med sin inspirerande blandning av historiskabyggnader från 1699 i kombination med modern design av prisbelönta Claesson Koivisto Rune. Sedan öppningen har det genomgående svenska konceptet i mat, design, musik och mode utvecklas. Hotel Skeppsholmen är även medlemshotell i Design Hotels. Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell- mötes- och restaurangnäringen driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken som designhotellen Stallmästaregården, Nobis Hotel, Hotel J och Fabriken Fuillen, konferens- och mässanläggningen Nacka Strandsmässan och flera andra spännande mötesplatser.

Mer information:

För mer information kontakta, Magnus Johansson, köksmästare