Nobis Hotel Copenhagen – ett nytt modernt lyxhotell i hjärtat av Köpenhamn

Nobis Hotel Copenhagen – ett nytt modernt lyxhotell i hjärtat av Köpenhamn

I september 2017 öppnar Nobis Hospitality Group sitt första hotell utanför Sverige. Det moderna lyxhotellet Nobis Hotel Copenhagen är beläget i hjärtat av den danska huvudstaden på Niels Brocks Gade 1, vid H.C. Andersens Boulevard — granne med Ny Carlsberg Glyptotek och Tivoli.

Nobis Hotel Copenhagen har 77 rum inrymda i den historiska byggnaden som en gång i tiden huserade Danmarks äldsta institut för högre musikutbildning, det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Byggnaden från 1903 är ritad av arkitekten Martin Borch, Kunglig lantmätare i Köpenhamn mellan 1903–1923. Under ledning av stjärnarkitekten Gert Wingårdh förvandlas nu det gamla musikkonservatoriet till ett modernt lyxhotell.

Nobis Hotel Copenhagen är det andra flaggskeppet i Nobis Hospitality Group, efter Nobis Hotel Stockholm som öppnade år 2010. Likt sitt systerhotell ger Nobis Hotel Copenhagen uttryck åt ett modernt förhållningssätt till samtida lyx — elegant och tidlöst med överlägsen komfort och förstklassig service. Hotellet erbjuder en svit på andra våningen och två sviter på det översta planet, de senare i direkt förbindelse med hissarna. Bastu med tillhörande kall pool, gym och relaxavdelning kommer att finnas på bottenplan.

Den distinkt danska och skandinaviska riktningen i stil och atmosfär kommer att förenas med en internationell prägel på hotellet. Jakob Hansen, VD för Nobis Hotel Copenhagen, flyttade tillbaka till sin hemstad Köpenhamn år 2015 efter att ha arbetat i över två decennier för lyxhotell i Paris, London och New York, senast som hotelldirektör för några av Firmdales hotell. ”Nobis Hotel Copenhagen är ett nytt kapitel för mig — en chans att göra skillnad i branschen igen,” säger Hansen.

Under kulinariskt ledarskap av köksmästare Jeppe Foldager kommer Niels, den nya restaurangen på Nobis Hotel Copenhagen, att erbjuda en förstklassig måltidsupplevelse i nordisk tappning. Foldager rekryterades från den berömda restaurangen Alberto K där han under de senaste fyra åren har varit köksmästare. Foldager har dessförinnan en tio år lång bakgrund på flertalet erkända danska restauranger och en silvertitel i Bocuse d’Or. ”Vi vill skapa en ledig fine dining restaurang vars meny är baserad på de bästa lokala ingredienserna efter säsong från Skandinavien,” säger Foldager när han beskriver sin vision för Niels.

Likt systerhotellet Nobis Hotel Stockholm kommer de sociala ytorna att stå i fokus hos Nobis Hotel Copenhagen. I anslutning till restaurangen Niels kommer det att finnas en bar och lounge som fungerar som en mötesplats för gäster och besökare.

För mer information om Nobis Hotel Copenhagen vänligen kontakta Alessia Catenacci, PR- och Marknadschef, alessia@nobis.se