​Operakällaren är Årets Krog

​Operakällaren är Årets Krog

Under måndagskvällen gick Restauranggalan 2018 av stapeln. Ett årligen återkommande evenemang där förebilder, inspiratörer och innovatörer i alla delar av branschen lyfts fram och hyllas. Operakällaren kammade under kvällen hem den prestigefyllda titeln Årets Krog.

- Det är en sann glädje att jobba på Operakällaren där vi dagligen serverar internationell haute cuisine i en av Sveriges vackraste matsalar. Mitt fokus ligger alltid på råvaror, ofta svenska, jag jobbar gärna i säsong och håller fast vid att man inte ska krångla till det för mycket. Det är en otrolig ära att få ta emot priset Årets Krog, och det hade inte varit möjligt utan vår köksmästare Cecilia Kvist, konditorchef Sara Hultberg och det oslagbara team vi har i köket på Operakällaren, säger Stefano Catenacci, Kökschef och Gastronomiskt ansvarig på Nobis Hospitality Group samt Operakällaren.

Motiveringen till priset Årets Krog, Operakällaren, lyder:

En trygg bastion och levande gastronomisk kulturhistoria, förankrad i traditionen men samtidigt öppen för förnyelse. Här finns ett kunskapsnav och referenspunkt, ett palats för mat och en vinkällare fylld med drömmar från hela världen. Gästerna möter en stab med talanger, ledda av en kock som ständigt är på väg mot nya kulinariska äventyr.

-Vi är otroligt stolta och glada. Operakällaren består av ett starkt och kompetent team som jobbar otroligt hårt för att kunna leverera en produkt och restaurangupplevelse utöver det vanliga. Varje medarbetare är unik och viktig för att skapa en känsla av helhet på restaurangen, säger Hugo Hall, restaurangchef på Operakällaren.