Välgörenhetsgolfen lyfter ytterligare - Café Opera Trophy blir Operakällaren Trophy

Den årliga golftävlingen arrangeras till förmån för UNICEF och har under fyra år bidragit med hela 3,5 miljoner kr till organisationens vattenprojekt i Kenya. Det som från början var ett klassiskt golfevenemang har vuxit och 2010 års tävling bjöd även på mycket uppskattad föreläsning av legendaren och UNICEF-ambassadören Roger Moore, FN-ambassadören Jan Eliasson och Carolina Klüft. Nu byter tävlingen namn till ”Operakällaren Trophy”.

Rekordsumman 1,7 miljoner 2010 och det oerhört positiva gensvaret från fjolårets succéevent får Operakällarens VD och tävlingens initiativtagare Abbe Ibrahim att vilja sikta ännu högre.

-          Vi har på kort tid vuxit till att bli den största välgörenhetsgolftävlingen i Sverige, berättar Abbe Ibrahim. Det är vi väldigt stolta över eftersom det innebär att UNICEF får utökade resurser för sina livsavgörande vattenprojekt i Afrika, tack vare tävlingen, våra samarbetspartners och tävlingsdeltagare. Att vi nu byter namn till Operakällaren Trophy är ett symboliskt steg för oss, där vi sätter vår kronjuvel – ”Sveriges Nationalkrog” – som avsändare på vårt viktiga engagemang.

Förra årets insamlingsrekord gjordes möjligt tack vare stort engagemang och stöd från UNICEF:s ambassadörer Roger Moore, Lill Lindfors, Mark Levengood, Eva Röse, FN-ambassadören Jan Eliasson samt tävlingens huvudsamarbetspartners Hyundai, Telenor, Impact, Nike Golf och Postkodlotteriet.

-          Operakällaren Trophy är bland de roligaste och mest innovativa sätt att samla in pengar till UNICEF jag stött på, säger Sir Roger Moore. Abbes story är rörande.

-          Det är stort att ha en sådan passion och ännu större att göra någonting åt det, menar Jan Eliasson.

De insamlade medlen bidrar till fungerande toaletter, tvättmöjligheter, sophantering, tillgång till rent vatten och dricksvatten för barn i Kenya. En enkel latrin kostar 150 kronor, en vattenreningstablett som renar 4-5 liter vatten kostar 21 öre och en vattenpump kostar 1 336 kronor. Abbe Ibrahim som tog initiativ till Operakällaren Trophy efter en resa i Afrika där han och hans sällskap fick uppleva nöden på nära håll, besökte Kenya våren 2010. Han reste tillsammans med UNICEF:s generalsekreterare Veronique Lönnerblad och fick på plats se att organisationens arbete verkligen fungerar.

-          Efter 2009 års insamling har bl.a. 17 skolor fått latriner till förmån för 38 000 barn, berättar Abbe Ibrahim. Nio skolor har fått urinoarer och sex skolor har fått handtvättmöjligheter. Ytterligare åtta skolor har fått tillgång till rent vatten och fyra skolor har fått vattentankar. Det är verkligen en stor förmån för oss att få vara med och göra skillnad.

Om UNICEF:s vattenprojekt
UNICEF finns på plats i Kenya och samarbetar med landets regering för att förändra situationer. På landsbygden i södra Kenya driver UNICEF ett vattenprojekt med flickorna i fokus. De borrar brunnar nära skolorna, bygger skilda toaletter för flickor och pojkar samt ser till att det finns möjlighet att tvätta händerna och att dricka rent vatten. Projektet bidrar till att förbättra barnens hälsa och utveckling. Allt fler barn – framför allt flickor – kommer att gå i skolan och får möjlighet till en bättre framtid.

Om Operakällaren & Nobiskoncernen
Operakällaren serverar internationell haute cuisine, signerad Kökschef Stefano Catenacci. Operakällaren är Kunglig Hovleverantör och 2010 tilldelades Operakällaren priset "Årets Restaurang - Totalupplevelse" av White Guide. Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken såsom klassiska Stallmästaregården, designhotellet J Nacka Strand, konferens- och mässanläggningen Nacka Strandsmässan och flera andra spännande mötesplatser. Den 1 december 2010 slog Nobis AB upp portarna för Stockholms första samtida lyxhotell Nobis Hotel på Norrmalmstorg.

Bilder & mer information om Operakällaren Trophy
För mer information, kontakta Abbe Ibrahim, 08-676 58 00, abbe@operakallaren.se. Högupplösta bilder finns i Operakällarens webarkiv: http://www.operakallaren.se/files.asp?catID=815

Se även nya hemsidan www.operakallarentrophy.se