Frågor och svar om NOCCO

Nyhet   •   Feb 28, 2019 10:43 CET

Vi får just nu många frågor om koffein och innehållet i våra produkter. Här har vi sammanställt fakta samt några av de vanligaste frågorna och svaren.

Fakta i korthet:

• NOCCO är en funktionsdryck som riktar sig till aktiva vuxna. NOCCO finns i olika storlekar, med och utan koffein.
  • Koffeinhalten i NOCCO är 540 mg per liter, vilket är lägre än vanligt bryggkaffe som innehåller cirka 680 mg per liter. Den största NOCCO-burken innehåller lika mycket koffein som en liten take away-kaffe på stan.
  • Enligt samlad forskning, Livsmedelsverket samt EFSA – den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet – finns det inga kända risker med en måttlig koffeinkonsumtion.
  • Våra rekommendationer och koffeinnivån i NOCCO bygger på EFSAs samlade bedömning. Deras säkerhetsnivå (200 mg koffein per konsumtionstillfälle eller 400 mg per dag) är framtagen med hänsyn till koffeinkänsliga personer och koffeinintag vid intensiv träning.
  • NOCCO innehåller även BCAA (grenade aminosyror) samt sex vitaminer. De grenade aminosyrorna finns också naturligt i vanliga proteinkällor som kött, kyckling och ägg.
  • Vi rekommenderar inte att barn dricker NOCCO, vilket vi är tydliga med i vår kommunikation och i märkningen av våra produkter.
  • Inga allvarliga fall av koffeinförgiftning har inträffat i Sverige i samband med intagande av energidryck sedan frågan började följas upp för 10 år sedan.

Frågor och svar:

Vad är NOCCO?
– NOCCO är en funktionsdryck framtagen under det svenska hälso- och träningsinriktade företaget No Carbs Company. NOCCO är helt fri från socker och berikad med BCAA (grenade aminosyror) samt sex olika vitaminer. Dryckerna finns i olika storlekar och smaker, både med och utan koffein.

Är NOCCO en energidryck?
– Livsmedelsverkets definition av energidryck lyder: ”Energidrycker är söta läskedrycker som oftast innehåller koffein, glukuronolakton, taurin och B-vitaminer.” NOCCO är en funktionsdryck som skiljer sig från beskrivningen på flera punkter – den innehåller varken socker, taurin eller glukoronakton och finns med och utan koffein.

Hur ser NOCCOs målgrupp ut?
– Vi riktar oss till medvetna och aktiva konsumenter som önskar en funktionell dryck helt utan socker.

Varför innehåller NOCCO så mycket koffein?
– Vi är många som tycker om att dricka koffein i någon form. Koffeinhalten i NOCCO är lägre än i vanligt bryggkaffe. Den största NOCCO-burken motsvarar koffeininnehållet i en liten take away-kaffe på stan.

Hur mycket koffein är säkert att konsumera?
– Enligt Livsmedelsverket finns det inga risker med en måttlig koffeinkonsumtion, och det finns inga dokumenterade fall av allvarlig koffeinförgiftning i Sverige. EFSA, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, har efter att ha tagit hänsyn till det samlade forskningsläget valt att sätta en rekommenderad gräns på 200 mg koffein per konsumtionstillfälle eller 400 mg per dag. Värdena är satta med hänsyn tagen till koffeinkänsliga personer och intag vid intensiv träning. Eftersom en stor burk NOCCO innehåller 180 mg koffein rekommenderar vi att begränsa konsumtionen till två burkar om dagen.

Vad är BCAA?
– BCAA står för Branched Chain Amino Acids, vilket betyder grenade aminosyror. BCAA innehåller tre essentiella aminosyror – leucin, valin och isoleucin. BCAA finns naturligt i vanliga proteinkällor som kött, kyckling och ägg.

Varför är BCAA nödvändigt?
– Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att vi regelbundet måste få i oss dem via kosten eftersom kroppen inte själv kan producera dem. BCAA består av tre av dessa aminosyror som redan är spjälkade och kan därför tas upp snabbare av kroppen. I muskelcellerna används BCAA som byggstenar för protein.

Kan man inte äta kött eller kyckling i stället?
– Det finns många sätt att få i sig aminosyror på. Vi har valt att ta fram en drickfärdig, sockerfri BCAA-dryck som är anpassad för folk som tränar.

Vilka vitaminer innehåller NOCCO?
– NOCCO innehåller vitaminerna folsyra, niacin, B6, B12 och biotin. De fyra förstnämnda bidrar till att minska trötthet och de fyra sistnämnda bidrar till normal energiomsättning. Dessutom innehåller NOCCO D-vitamin som bidrar till normal muskelfunktion.

Kan barn dricka NOCCO?
– Nej, vi rekommenderar inte att barn dricker NOCCO. Därför vänder vi oss inte till barn och unga, vilket vi är tydliga med i vår kommunikation och i märkningen av våra drycker. Vi är extra noggranna när det gäller våra koffeinberikade drycker.

Kan barn konsumera NOCCO BCAA+, alltså de NOCCO-varianter som är koffeinfria?
– NOCCOs produkter är framtagna för aktiva vuxna som tränar. Därför rekommenderar vi inte att barn konsumerar våra produkter.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@nocco.se.

Källor:

Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/om-oss/regeringsuppdrag/rapport-med-bilaga-riskhanteringsatgarder-for-att-halla-nere-intaget-av-energidrycker-koffein-bland-barn-och-unga.pdf

EFSA: https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2015.4102

Kommentarer (0)