Nokian eLine når AA-klassificering i EU:s kommande däckmärkning

Pressmeddelande  •  2012-09-11 14:26 CEST

Nokian Tyres lanserar ett nytt sommardäck, Nokian eLine med bränsleeffektivitet och våtgrepp som uppfyller kraven i klass A, den bästa klassen i EU:s nya däckmärkning. Det teknologiska konststycket från världens ledande vinterdäcktillverkare är inget konceptdäck utan en topprodukt som ska börja säljas under våren 2013. Den passar till mindre personbilar och för alla förare som uppskattar framtidens tekniska lösningar, branschens bästa bränsleeffektivitet och säkra greppegenskaper.

Det nya moderna bildäcket innehåller toppteknik och över hundra olika råvaror. Nokian eLine är en komplicerad kombination av fysik, nanoteknik och toppmoderna material som alla uppfyller en viktig funktion.

− Vi började utvecklingen av detta nästa generations däck på ett helt nytt sätt. Vi upptäckte att rullmotstånd och våtgrepp inte behöver vara egenskaper som utesluter varandra. Båda egenskaperna kan maximeras utan att försämra däckets balanserade egenskaper. För att lyckas med det har vi använt helt nya materiallösningar, förändrat mönstergeometrin och använt moderna gummiblandningstekniker, berättar Nokian Tyres produktutvecklingschef Juha Pirhonen.

Säkerhet på våta vägar

De många nya tekniska lösningarna skiljer Nokian eLine från vanliga sommardäck. Tröghetsmomentet, som har en tendens att göra styrningen mer trög, har reducerats på det nya däcket, vilket gör att det ger en mycket känslig styrning. Nokian eLine är ett lättkört däck, även vid extrema förhållanden.

Nokian eLine har stabila köregenskaper och däckets böjda slitbana samt robusta radialkonstruktion fungerar väl ihop, vilket förbättrar våtgreppet och bromssträckan blir kortare på regnvåta vägar.

EU:s nya däckmärkning visar ett däcks bromssträcka på våt asfalt från en hastighet på 80 km/h. Till exempel är skillnaden på bromssträckan över 18 meter, eller fyra billängder, mellan ett däck i den bästa klassen A och ett däck i den sämsta klassen F. EU:s däckmärkning ska tas i bruk senast den 1 november och den omfattar de flesta typer av däck som säljs i Europa. Undantagna är bland annat dubbade vinterdäck.

Innovationerna gör däcket miljövänligt

Nokian eLine har inga traditionella mönsterspår på ytterskuldran utan de har ersatts av lameller. Även mönsterklackarnas form är annorlunda. De är kortare än normalt, men bredare. Det gör att belastningen på Nokian eLine fördelas på ett större område och däckets formförändring under körning (rullmotstånd) är minsta möjliga. Även däckets genomskärningsyta är rakare än på traditionella däck, vilket ytterligare minskar rullmotståndet.

− Mindre värmeutveckling ökar slitstyrkan både på däckets konstruktion och på slitbanan. Genom att vi har lyckats öka slitstyrkan på konstruktionen så har vi även kunnat hitta den bästa lösningen på rullmotståndet, säger Juha Pirhonen.

Däckets gummiblandning är skräddasydd för krävande bruk och gör däcket ännu mer miljövänligt. Nokian eLine kommer snabbt upp till sin normala arbetstemperatur. Det energieffektiva däcket ger ett lågt rullmotstånd direkt när man börjar köra. Rullmotståndets andel av bilens bränsleförbrukning är cirka 20 procent och det har en betydande påverkan på bilens bränsleförbrukning samt koldioxidutsläpp. I klassificeringen enligt EU:s däckmärkning är skillnaden på bränsleförbrukningen betydande, cirka 0,6 l /100 km, mellan det bästa däcket i klass A och det sämsta däcket i klass G.

Tekniken används även på vinterdäck

Nokian Tyres utvecklade världens första vinterdäck redan år 1934. Företaget är föregångare även när det gäller miljövänlighet och började som första däcktillverkare i världen använda enbart renade, lågaromatiska oljor på sina däck. Nya Nokian eLine förstärker den miljövänliga profilen när det gäller att utveckla innovativa och miljövänliga topprodukter.

− Utöver bästa möjliga säkerhetsegenskaper ska däck även vara ekonomiska och ge komfortabla köregenskaper. Alla som använder våra däck kan dra nytta av våra nya innovationer och tekniska lösningar. Till exempel använder vi den fyrkantiga greppformen, som ger optimalt rullmotstånd och våtgrepp på Nokian eLine, även på våra Nokian Hakkapeliitta vinterdäck, säger Juha Pirhonen.

Bild: www.nokiantyres.com/NokianeLine

EU:s nya däckmärkning: http://www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning

Mer information:

Nokian Tyres plc,

Produktutvecklingschef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen@nokiantyres.com

Chef för teknisk kundservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri@nokiantyres.com

Produktchef Anders Jansson, Nokian Däck AB, tel 08-4747 447

anders.jansson@nokiantyres.com

Teknisk chef Allan Ostrovskis, 070-2448 820,

Allan.Ostrovskis2@nokiantyres.com