Varför gör inte Nolia mer för Umeå?

Nolias vd, Tommy Abrahamsson kallar Nolia för en av Umeås bäst bevarade hemligheter.

– Många beslutsfattare i Umeåregionen, både inom offentlig och privat verksamhet, vet att vi finns. Däremot har få en aning om hur mycket vi betyder för Umeå. Vi generera tillväxt, säger han.

Umeå är en landets starkaste tillväxtkommuner. Siktet är inställt på 200 000 invånare 2050. Det är något också Norrlands största mäss- och eventarrangör Nolia märker av.

– Det är ett ständigt växande intresse av att lägga mässor, konferenser, kongresser och event i Umeå. Därför är det lite märkligt att inte fler vet vad vi betyder för regionen, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Han pekar på de enorma summor som genereras när konferenser och kongresser anordnas i Umeå.

– Förra året la bland annat Svensk Ortopedisk Förening sin ortopedivecka hos oss på Nolia med över 1000 deltagare, Sveriges ögonläkare anordna kongress med flera hundra personer och Seniormässan, som hålls hos oss, hade 5 000 besökare. Det kan vem som helt förstå att det generera miljonbelopp till besöksnäringen, säger Tommy Abrahamsson.

Dessutom har Nolia resurser som inga andra aktörer i regionen kan mäta sig med.

– En av eventbranschens hetaste trender är konferenser med tillhörande mässa. Vi är de enda som kan bygga en fullständig mässa i anslutning till en konferens eller kongress.

Tommy Abrahamsson ser också Nolia som en viktig tillväxtmotor.

– Vi bygger mötesplatser som genererar tillväxt, utvecklar branscher och kompetens i norra Sverige. Det vill vi göra mer av tillsammans med andra.

Vad skulle då hända om Nolia inte längre levererade mötesplatser i den takt som sker i dag?

– Det skulle innebära en enorm förlust för ett av landets starkaste tillväxtområden och göra att man missar chansen att ta tillvara de möjligheter som det ger. Vi vill också att Umeå ska växa, men också göra allt vi kan för att stärka hela norra Sverige, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

• Umeå