Fullsatta föreläsningar under de nationella Släktforskardagarna i Umeå

Med ett omfattande föreläsningsprogram som varit i stort sett fullsatt, avslutades de nationella Släktforskardagarna under söndagen på Nolia i Umeå.

– Dagarna har varit utomordentligt lyckade, säger Erland Ringborg, ordförande i Sveriges Släktforskarförbund.

Efter två dagar med 88 utställare och en mängd föreläsningar, alla i det närmaste fullsatta, avslutades nationella Släktforskardagarna i Umeå på söndagen. Erland Ringborg, ordförande i Sveriges Släktforskarförbund, tycker att det varit ett lyckat arrangemang.

– Dagarna har varit utomordentligt lyckade med ett bra arrangemang och det har varit positiva omdömen från de jag talat med. Dessutom är det imponerande att det varit i stort sett samma antal utställare här som i Nyköping förra året, säger han.

Även Anna Nyberg, ordförande i Södra Västerbottens Släktforskare är nöjd med årets Släktforskardagar.

– Det har varit jätteroligt och jag vill höja våra volontärer som gjort ett väldigt bra jobb. Allt har fungerat och alla säger att det varit bra – lovord rakt igenom, säger hon.

Carina Strömberg är ordförande i Lappmarkens Släkt och Bygdeforskare och har suttit med i arrangörsgruppen. Hon tycker att det är viktigt att de nationella Släktforskardagarna även hålls i norra Sverige.

– Det är jätteviktigt, eftersom det är så långt mellan gångerna dagarna hålls i norra Sverige. Som Erland Ringborg sagt, så har vi nu öppnat norrlandsfönstret. Att dagarna hålls här uppe är inte bara viktigt för de av våra medlemmar som inte åker söderut, utan också viktigt för att lära de i södra Sverige mer om norrlandskulturen och norrlandshistorien, säger hon.

Flera av utställarna är också nöjda med arrangemanget.

– Vi har kunna nå ut till nya grupper som vi annars inte kunnat nå. Dessutom har vi fått möjligheten att förklara att det är gratis att ta del av våra samlingar, något inte alla har klart för sig, säger Helena Modin enhetschef på Filmarkivet på Kungliga biblioteket som var utställare för första gången.

Nolia AB har hållit i en hel del av arrangemanget. Södra Västerbottens Släktforskare har hållit i invigningen, programmet och upplägget för banketten medan Nolia tagit ett stort ansvar för allt annat. Kristina Naréus, projektkoordinator på Nolia och själv släktforskare i över tio år är stolt över att Nolia kunnat vara med om att göra det möjligt att genomföra dagarna i Umeå.

– Det har varit väldigt roligt att vi fått förtroendet att hjälpa till med arrangemanget, säger Kristina Naréus,

Kristina Naréus
Projektkoordinator Nolia AB
kristina@nolia.se

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige med Sveriges Släktforskarförbund som den sammanhållande organisationen. I år hade turen kommit till Norrland och Umeå där Släktforskardagarna hållits 20-21 augusti 2016. Arrangör var Södra Västerbottens Släktforskare med stöd av Sveriges Släktforskarförbund och i samarbete med Nolia AB samt huvudsponsorn ArkivDigital. Årets tema var ”Fjällen, skogarna, älvarna och människorna”. Nästa års dagar hålls i Halmstad.

Kristin Olsson

Projektledare 090-888 86 04