Göran Persson och Maria Hedblom invigningstalar på Skogsnolia

Årets invigningstalare har stor tyngd inom skogsbranschen. Göran Persson, styrelseordförande i Sveriges största skogsbolag och tidigare statsminister samt Maria Hedblom, vd för Skogstekniska klustret.

Göran Persson, är styrelseordförande i Sveaskog och har gång på gång visat på ett brinnande intresse för skogsfrågor i stort och smått, från massavedspriser till gallring.

I andra sammanhang under året har han bland annat uttalat sig om allt från att skogsnäringen har större avskrivningar än investeringar, hur sårbar industrin är för valutasvängningar och hur allt som kemiindustrin kan göra på oljebaserad råvara lika gärna kan göras på ved.

Invigningstalar gör också Marie Hedblom som är vd för Skogstekniska klustret. Det startade som ett nätverk 2004 och driver, tillsammans med elva medlemsföretag skogstekniska utvecklingsprojekt i samverkan mellan företagen och akademisk forskning och utveckling.

– På så sätt blir klustret en nyckelaktör för dialog mellan dem som kommer att påverka framtidens skog och uppfinna morgondagens skogsmaskin, säger Maria Hedblom.

Hon berättar att medlemsföretagen ökat sin samverkan med akademisk forskning och utbildning, men att hon vill se ännu starkare band mellan delarna i utvecklingstriangeln.

– Det är absolut nödvändigt att återuppbygga och vidareutveckla utvecklingstriangeln mellan samhälle, tillverkare och akademi. Denna triangel har under femtio år bidragit till en enastående höjning av produktiviteten och en humanisering av skogsarbetet, förklarar Maria Hedblom.

Fakta Skogsnolia

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med drygt 200 utställare och 14 000 besökare.

Datum: 11-13 juni, 2015

Plats: Hörnefors, tre mil söder om Umeå.

Arrangör: Nolia AB (www.nolia.se)

Mer information om Skogsnolia 2015 hittar du på www.nolia.se/skogs

Pressbilder på Göran Persson finns för nedladdning på:

För mer information om Skognolia, kontakta:

Kristin Olsson, projektledare, Nolia: 090-16 34 02 Mobil: 070-255 61 95

Mail: kristin.olsson@nolia.se

Pressansvarig: Erik SäfvenbergMobil: 072-236 26 00

• skogsnolia

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.